الخميس، ٢٦ يوليو ٢٠٠٧

علامة تعجب


لا بد انك توقفت يوما ما امام شى عجيب وظهرت تلك العلامه !!!!!!! فى راسك للتعجب معك دون ان تفسر لما التعجب بل لتزيدك حيرة
يعنى انا افتكر ان دائما كان طلبه فنون جميله سبب فى تعجب ناس كتير
يعنى اول مرة نروح نرسم فى شوارع القلعه الناس صحيه الساعه 9الصبح لاقت ناس مش عارفه مين دول قاعدين فى الشارع بتاعهم الا ايه بيرسمه هما طبعا عمرهم ما تصورو ان شوارعهم وبيوتهم
ماده فنيه تصلح للرسم وفى ناس بصتلنا واتعجبت وخلاص وفى ناس سالت انتم بتعملو ايه
هو دة اللى انا عاوزة اقوله لا تدع علامة التعجب فى راسك الا لما تسال ليه وتحاول على الاقل تعرف الموقف ده عجيب على شان ايه او الشى ده انت اتعجبت منه على شان انت مش عارف معناه والا هو فعلا عجيب بالنسبه لخبراتنا ومعطياتنا
فكل شى عجيب بالنسبه لك هو شى عادى بالنسبه لاخر
يعنى لما الفراعنه بنو الاهرام مكنش فكرهم انها بيبنو عجيبه من عجائب الدنيا
عندهم الاهرام مقابر وتودى وظيفه
فعلامات التعجب فقط توجد بداخلنا فقط لاننا لانعلم فاذا علمنا انتهى التعجب
ياترى ايه اكتر شى ممكن تتعجبه منها
غير المدونه بتاعتى طبعا

للعلم الرسمه دى بتاعتى
يعنى التعليق على الرسمه اهم من البوست
سمسم 7/2007

هناك ٤٥ تعليقًا:

momken يقول...

ديما مواضوعاتك تسير كل علامات التعجب
انتى فعلا افقك واسع ومداركك متسعه جدا

بالنسبه للوحه او للشخص الملثم هو من الاشياء برضو الى بتسير العجب او الاعجاب

انا متفق معاكى ان الانسان بيتعجب من حجات كثيره اوى ممكن تكون عاديه بالنسبه لغيره
علشان كده اخترعوا السياحه
او السفر من مكان لمكان
اهل البلد الغريب بيرحوا ويدفعوا فلوس علشان يشوفوا البلد الاخر
الى اهله مش شيفين فيه اى ميزة زى المثل بتاعك
البوست جميل وغريب
انتى بيلفت نظرك حجات عجيبه جدا تحياتى

أبوسويلم يقول...

كنت فاكر انى هاكون اول معلق لكن سبقنى بها ممكن بس معلهش
بالنسبة لفكرة التدوينة اتفق معاك فيها نظريا انى للاسف على العكس تماما احب احتفظ بالاسئلة لنفسى واحاول اجيب عليها برده بنفسى
اما بالنسبة للرسم فعلى الرغم من انى ما ليش فى التجريدى ولا السريالى الا انى حسيت انى فهمت منها كذا فكرة وبلاش اذكرها علشان الفضايح بس حقيقى تدوينة جميلة ورسمة اجمل وخير الكلام ما قل ودل

mimi يقول...

حبيبتي سمسم
انا من الناس اللي ما بتحبش تسأل لما تشوف حاجة عجيبة لان في ناس بتعتبر ده تدخل في شؤونها
بالنسبة للصورة تسلم الايادي اللي رسمت هي دقيقة جدا وحلوة جدا بس يا ريت الترجمة تبقى معاها علشان الغلابة اللي زيي يعرفوا قصدك ايه
سلام يا عسل

Masry يقول...

"صورة واحد بيصفق" :)

شمعة أمـــــل يقول...

الموضوع حلو اوى وبالنسبه لعلامات التعجب فهى كتيره اوى بس مش فى كل الوقت نقدر نسال عليها ونلاقيلها تفسير
بالنسبه للوحه فهى حلوة اوى كالعاده تسبم ايديكى يا جميل

AMRO .O. ABDELHALIM يقول...

الرسمة جميلة، بتعبر عن الغضب الانسانى
اللى بيحصل لنا لما نكون مش عارفين
تقطيبة العلامة تحدث عن كثير
وفعلا لازم نسال لان المثل العربى بيقول
اذا عرف السبب بطل العجب
تحياتى وتقديرى

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Bossy يقول...

السلام عليكم

الرسمه بجد عجباني جدا كنت هعلق عليها قبل ما اعرف انك انت اللي رسماها
ربنا يوفقك
اما التعجب
في اشياء بتثير التعجب
ولو عرفنا معلومات عنها
او سببها بيفضل برده جوانا تعجب
في اشياء كده صح
الرسمه عجبتني جدا

Rushdy Kamel يقول...

علامات التعجب بتظهر في راسي في اوقات كتير جدا
الغلط ان احنا فعلا نطنش ونفضل نطنش لغاية لما يبقى الغريب طبيعي جدا ولا يثير التعجب
وبيني وبينك لو الواحد قعد يفكر في كل الغرائب اللي حواليه ممكن ميلاقيش وقت يتعجب
طبعا الصورة اكثر من رائعة بس ممكن افهم الوش الملثم ده بيعبر عن ايه ؟

بوست جامد كالعادة
تحياتي

دنـيـا محيراني(ايناس لطفي يقول...

سمسم حياتنا كلها تعجب في تعجب لو عقدنا نعدهم مش هانخلص عشان كده انا اتعجب في صمت عشان تعبت من كلام التعجب الاي بقوله علي طول
الرسمه حلوه اوي تحياتي يا فنانه

الصقر الجارح يقول...

فعلا انتى اكتر حاجه تسير التعجب
بس انا بنسبالى مش بتعجب خالص علشان انا اكيد يعمل حاجه متفهمش فبقى عندى حاجه من الاتعجبيه

Yasser Hussein يقول...

أنا مش هأعلق ع البوست
إنما هأعلق ع الرسم أو التكوين بلغة التشكيليين
هو تكوين جيد ولكن هل الشخص المتعجب تحدق عيناه لدرجة أنها تبدو عيون مرعبة؟
إنها لوحة تعبر عن التعجب من العالم
ويظهر ذلك في وجود الكرة الأرضية أسفل التكوين

خالص تحياتي

semsem يقول...

momken
-------
تانى يا ممكن انت تانى انا مش قلت اتعجب من اى حاجه الا المدونه

وبعدين يا استاذ ممكن مش انا بس اللى بيلفط نظرى اشياء غريبه كل الناس بس كل واحد العجيب بتاعه غير الاخر

منورنى طبعا باول تعليق

semsem يقول...

ابو سويلم
---------
معلش يقى المرة الجايه
تبقى اول تعليق

اسال يا عم براحتك جو نفسك براها المهم انك تعرف

mimi
-----
ازيك يا قمر
هقولك الترجمه متقلقيش
انا بس بحب اعرف تعليقات الناس الاول
منورنى دائما


اخر
----
صاحب اعجب تعليق !!!!


شمعة أمـــــل
-------------
متشكرة هلى سوالك يا عسل

اهو بس نحاول نسال بدل منفضل مش عارفين ولا ايه


المتوحد
------
متشكرة جدا ربنا يخليك



ابو لهب
------
ميرسى يا باشا



Bossy
------

تصدقى كلامك ممكن يكون صح
بس ادينا بنحاول نعرف


Big Code
--------
ياسلام بس كده
الوس الماثم ده قصدى بيه كل شى غريب ومش مفهوم هو وراه ايه
بس كده

دنيا محيرانى
--------
اريح يردو تعجب فى صمت
بس حاول تعرف السبب بينك وبين نفسك على الاقل

semsem يقول...

الصقر الجارح
------------
لما انا اكتر حاجه تسير التعجي يبقى انت ايه
علامه التعجب نفسها
ماشى يا سيدى

منورنى ياعسل


ياسر حسين
-------
استاذ ياسر وتعليقاته المميزة
فنان هقول ايه بس بعد كلامك

منورنى يا فنان

محمود على يقول...


انا دخلت علي البوست ده ومكنش فيه ولا تعليق
ولحد دلوقتي مش عارف اعلق علي الصوره

الموضوع اكيد مظبوط
حتي في ابسط الحجات الانسانيه
في حجات كتير الانسان بيندهش منها وبتكون عاديه جدا لناس تانيه

بالنسبه للصوره
انا للاسف مش فاهمها

ياسر مدني ...دينامو الإخوان يقول...

شكرا علي المجهود اللي انت بذلاه في المدونه

واتمني ان يكون في قلبك نيه صادقه ورساله هادفه

سندباد يقول...

كل ما هو غريب يعتبر عجيب ده المفروض
ولكن احيانا بنتعجب من حاجا عادية
يعني واحد ماشي في الشارع ومبتسم تلاقي كل الناس تقول هو في حد بيضحك الايام دي عجيبة
واحد ماشي في الشارع بيكلم نفسه تلاقي كل الناس تقول مجنون عجيبة رغم ان كل الظروف حاليا بتخلي الناس تكلم نفسها وهكذا هانفضل نتعجب نتعجب لحد ما يجي يوم نتعجب من نفسنا واذا كان ده بيحصل احيانا
اما الصورة فالمعني في بطن الرسام انا احساسي اول ما شفتها انها رسالة
احاول الاختباء
تنفع
تحياتي

الحلم العربي يقول...

كلامك كله حكم يا سمسم
فعلا استفدت من موضوع انى لما تعجب أسأل ...بس ساعات مش بعرف اعمل كده بخاف أكون فضولية أو ثقيلة على الناس

بالنسبة للصورة ...انا بصراحة مليش في تحليل الصور أوي و مبحبش أعمل ناحة و فاهمة يعني

لكن واضح من وش الملثم علامة التعجب جدا و مش عارفة هو بيتعجب ليه ؟؟؟ مع ان احنا المفروض نتعجب من انه ملثم

تحياتي لك يا فنانة

rack-yourminds يقول...

انا بتعجب!!! لاني مفيش حاجه في ذهني تدعوا للتعجب !!!مع انه لازم يكون فيه شئ يدعو للتعجب
اذا انا بتعجب لانه فيه شئ يبعث علي التعجب ووانا مش متعجب

طبعا انتي بتتعجبي من كلامي هذا

فهمتي حاجه من كلامي ده هههههههه

مدونة كسبان يقول...

والله بجد الواحد معدش
بيتعجب زى زمان
أو ممكن تقولى ان الواحد
بقى عنده مناعه من التعجب

عوما لوحة جميلة
لكن انا مش عارف
بالضبط بتعبر عن ايه

semsem يقول...

محمود على
-------
الصورة علامه تعجب بس كده


ياسر مدني ...دينامو الإخوان
--------------------------
يارب انى ادعو معك ان تكون نيتنا جميعا لله



sendbad
--------
تقريا الواقع بقاان احنا نتعجب من العادى
يعنى لمل اصبح العادى بتاعنا عجيب

ربنا بستر علينا


الحلم العربى
-----------
انتى نورتينى اللوحه بس علامه تعجب منالعالم كله وان الشى الخفى او الغير معروق هو دائما المتعجب منه بس كده


wahed
-------
حاجه عجيبه فعلا !!!!



مدونة كسبان
-----------
حمد الله على السلامه
انااخر حاجه تعجبت منها قلك للمدونه بتاعتك ارجع يا مرزوق المدونه عاوزاك
تحياتى للجميع

hesterua يقول...

كان نزار بيقول

خطيئتي
أ نني أعيش دائماً بحالة انبهار
أني أرى العالَم بدهشة الصغار


البوست حلو والرسم حلوة

دكتور كسلان يقول...

بالنسبة للرسمة
فهى جميلة جدا
انا مبفهمش فى الرسم اوى
بس حاسس انك عايزة تقولى معانى كتيرة فى رسمة واحدة
بالنسبة للبوست
فانا من النوع اللى يحب يسال عن كل حاجة
ومحبش اسيب حاجة غامضة
علشان متسببليش صداع فى دماغى
بوست جميل جدا
جزاك الله خيرا

ياسر سليم يقول...

اعلق على الرسمة اقول ايه بس

ما هى واضحه زى الشمس اهى

مش عارف والله هو ده الطبيعى ولا انا شخصيتى ما عندهاش حس فنى

الله اعلم

ودى بقه مرسومة فى القلعة ؟

وعندك حق فعلاً

ممكن مدونتك تبقى من عجائب الدنيا التسعه فى يوم من الأيام

هتقولى وهى ايه الأعجوبة التامنة

هقولك مدونتى طبعاً :)

Ali Mahdi يقول...

هما كده الفنانين يتهمونا بالجهل وعدم الفهم

طيب فهمونا وعرفونا
ولو ممكن هنفهم بسرعة والله بس يكون شىء معقول ومفهوم فعلا

مش مجرد الالوان الطويلة فى العرضية والاحساس التنويرى فى البعد التخيلى داخل الشعور المفقود والانبعاث الخارجى على التفاعلات الداخلية

كده بقى نفهم

ابو العربى يقول...

يعنى التعليق على الرسمه اهم من البوست ماشى
الصورة دى فيها حاجة غريبه جداا طيب انتى ليه مشرحتيهاش
بس انا اتخيلت انه راجل بينظر الى العالم نظره غريبه ومش فاهم حاجة

ولــــــــــو يقول...

انا عارف الراجل ده
ده الخِــط خليفه الخـُــط
حاجه عجيبه والله

semsem يقول...

hesterua
----------
متشكرة جدا يارافع من معنوياتى


دكتور كسلان
----------
ايه النشاط دة كله انت بنفسك عندى يا اهلا يا اهلا جزالك الله خير


ياسر سليم
-----------
انا قلت مرسومه فى القلعه

تعليق عجيب والله

شرفتنى يا استذ ياسر


Ahmed Moghazy
-------------
ما انت فاهم كل حاجه اهو
انا هبقلا اجى اخد دروس خصوصيه عندك

تحياتى


ضد الظلم
--------
ما انت عارف كل حاجه اهو
ماشاء الله
هو فعلا واحد مش فاهم حاجه
تفتكر ممكن يفهم


ولو
----
الخِــط خليفه الخـُــط

طب ايع العجيب فى كده
وبعدين انت تعرف الناس دى من فين

ابع د عن الخط دا سكته وحشه


تحياتى للجميع

البدراوى يقول...

فكل شى عجيب بالنسبه لك هو شى عادى بالنسبه لاخر

فعلا هو ده صلب الموضوع
وجايز الصورة دى بعض الناس تشوفها عجيبه او غريبة وتكونى انتى شايفاها عادية
عموما الدنيا فعلا مليانة حاجات عجيبة
تحياتى ليكى

غير معرف يقول...

والله يا فنانة انا بتعجب من رسمتك:)

يعني لازم تقدري ان في ناس للاسف لا تفقه شئ في الرسومات دي

ياريت بجد تعلمينا نفهمها علي قدنا كدة مش لازم يعني كلام متخصصين بس معلومات ع الماشي كده

Doaa Ebrahim Aaql يقول...

اولا الرسم جميل
انتى موهوبه
اما التعجب
فبالنسبه لى لم يصبح عندى اية مساحات للدهشه او التعجب

تحياتى

روح يقول...

السلام عليكم
انا هعلق علي الرسمة جامدة بجد
ومتكونة من مقاطع
وكل جزء بيمثل فكرة
سامحيني انا لا فنون جميلة
ولا افهم في المواضيع دي
بس قولت اللي فهمتة من خلال الصورة
انا كبيري اجيب شخص وارسمة يعني نقل
ربنا يوفقك
تحياتي

semsem يقول...

البدراوى
-------
اشكرا زيارتك


مصراوى اوى
----------
عودااحمد
الرسمه عبارة عن شى خفى او عده اشياء ممثله فى الراجل الملثم ده
محطوطه على شكل علامه تعجب
النقطه بتاعتها الكرة الارضيه اى ان التعجب موجود فى كل مكان
بس كده فهمت ولا لسه


princess dodo
---------------
منورانى يا قمر شكرا جدا على المجامله الرقيقه


ro7
----
هو انتى تجيبى شخص وترسميه دى حاجه سهله
ما هو دا الفن
الفشله اللى ذى ا بس همااللى بيكلاكعه الحاجات

تحياتى ليكى

ومنورانى


تحياتى للجميع

Samir Saad يقول...

رسمة جميلة وكلام جميل. الكلام يحمل تأمل وتفكير أنا أقدر استوعبه. لكن الرسمة انا أحترمها لحد ما افهمها، وساعتها هاحبها كمان. دي هتعجب حد من أصحابي فنان هو الاخر.
دي أول زيارة ليّ، بس الجايات أكتر

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
الناس اصل وجعها كتير
وشيفين الرسم شئ دلع مش هيفدهم
وبينهم وبين نفسهم بيقولوا
انا ممكن استفاد ايه من الرسم ده فى حياتى ..لو هترسمى على البيوت ماشى على الاقل هيفضل الرسم موجود ادام عنيهم لاكن هتخديه وتمشى دى فكر بضهم
الرسم شدنى فيه العنين اوى مش عارف كل ما ابوسلها من اى نحيه احس انها بتبوصلى وتزغرلى
انتى كنتى تقصدى كده
سلام

غير معرف يقول...

تصوري المفاجأة اني فهمت!!!!!!

والرسمه جميلة جدا وكدة وضحت


طيب والشمس والشجرتين والامواج دي بترمز لايه؟؟؟

Michel Hanna يقول...

الرسمة حلوة والتدوينة حلوة وكل حاجة حلوة.

semsem يقول...

Samir
-----
تنورى فى اى وقت
انا مستنياكى تانى


احساس لسه حى
-----------
والله انا قلت قصدى فى
الردود
كذا مرة اقراها هتعلاف وتحياتى ليك



مصراوى اوى
------------
هو انا كل حاجه هفضل اقولها
المهم انك فهم حاجه من الرسمه دا انا نفسه لسه بفهم فيها

والله فرحتلك



مشيل حنا
---------
متشكرة ليك جدا
وتحياتى

Unknown يقول...

لأ الرسمه بجد تحفه جدااااااااااااا
ماشاء الله يعني

وهي فعلا عجيبه

islam يقول...

طيب نبدأ بالرسمة
السلام عليكم ورحمة الله

غريبة .. وجذابة فى الوقت نفسه
غريبة عشان جمعت متناقضين، أولا: عين بطق شرار
وثانيا: تحتها بشويه مناظر طبعية جميلة تدل على الهدوء
وعشان كده جذابة
لكن فى حاجة تانية ، الكرة الأرضية تحت بتدل على إيه، إن العالم فى أشياء كثيرة لنتعجب منها
أم أن الصورة كلها تؤدى ذلك المعنى

عامة، لذيذة
أما عن البوست فالتعجب يؤدى كثيرا إلى المعرفة إذا حاولنا حسم ذلك التعجب بالسؤال، لكن المشكلة أننا أصبحنا لا نسأل، ربما لأن ما يحمل علامات التعجب فى عصرنا أصبح كثير، لدرجة أننا لم نعد نتعجب

تحياتى
السلام عليكم

ta5areef يقول...

اتعجب من حال الناس
ولا ايه؟؟

mo'men mohamed يقول...

fبصراحة انا معنديش علم بالرسم او النوع ده من الفن
وعشان كده حسألك زى ما الناس سألتك
ايه اللى انت راسماه ده
السلام عليكم

david santos يقول...

The purchase of weapons for Mubarak to the Bush terrorist will be for making peace, or will be for taking the American terrorism for the Egipto?

The great people of the Egipto that is intent.

Of these two cannot come nothing of good.

David Santos (Portuguese)

§a§a يقول...

البوست جامد جدا والاجمل بجد الرسمه شماء الله جامدة جدا


.................

الفراعنه بنو الاهرام مكنش فكرهم انها بيبنو عجيبه من عجائب الدنيا



الفارعنه لما بنو الاهرام كان كل همهم انها تبقى من اعظم البنايات فى هذذ الوقت وتضاهى كل اعمال البناء وان يخلد هذا البناء هذا الملك الذى ظل اسمه مرتبطا بألاهرام وفكرة بنائها مع العلم ان الهرم لم يكن اول هرم بنى فى مصر يعنى كان هناك اهرام قبل هرم خوفو بنيت وكانت كامله ذى هرم الملك حونى الذى اكمله سنفرو ابو الملك خوفو

وهرم زوسر ايضا


معلش بقى خرجت عن الموضوع


بس ابجد الصورة تحفه