الأحد، ٨ يوليو ٢٠٠٧

شايفين ايه

ما معنى هذة الصورة ؟ ماذا يريد الفنان ان يقول ؟
هذا هو السؤال الذى يلتقى به الفنانين دائما ازاء العمل الفنى
الا ان الصورة ليس شى قابل للشرح والتفسير ولا ينبغى ان تكون
فهى بالفعل ليس مادة قابله للترجمه من لغه الى اخر
ان ما اراد الفنان ان يقولة فقد قاله بالفعل فى داخل اطار صورته .
فالفن لغته التذوق
اى ان عندما يشاهد المتلقى العمل الفنى فانه يعيد العمل الفنى بشكل أخر
يقول :بول فاليرى
ان عمليه الخلق عند الفنان انما غايتها هى اثارة عمليه خلق اخرى عند المتذوق
ويضيف :جون ديوى
ان على المتذوق ان يعيد بناء العمل الفنى المقدم له على نحو ما خلقه الفنان
كما يقول الفيلسوف الانجليزى :كولنجوود
ان المتذوق للفن فى حد ذاته فنانا الى حد ما
...........................
فان كان لاحد ان يقول معنى الصورة فهو المتذوق وليس الفنان
اللوحه عنكم كل واحد يقول اللى شايفة
والاسم اللى يعجبة

هناك ٣٢ تعليقًا:

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
الريس يقول...

اه الصورة ديه بتقول ان لكنا جيين من حتة واحدة بس لكل واحد بدماغه عشان الدنيا بتروش كل واحد حسب نصيبه وممكن نسميها صفر على الشمال

شمعة أمـــــل يقول...

بصراحه يا سمسم انا ماليش فى الفن اوى بحب اتفرج لكن مش دايما بفهمه
لكن انا حاسه ان فى عمق فى الصورة دى والوجوه بتحمل معانى كتير غير انها جايه كلها من مصدر ضوء واحد
ويمكن معنى ده اننا بنبتدى من مكان واحد لكن لكل واحد طريقه بعد كده واسلوبه اللى بيتبعه
طبعا انا بفلسف ومش فاهمه حاجه بس اهو ده حاجه على قدى

مدونة كسبان يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مدونة كسبان يقول...

شايف ناس وداومة الحياة بدور بيهم

ناس لامعه وواضحه
ناس مبهمة المعالم ومهمشين
ناس بين الأتنين
واهى دوامه
يعنى يوم كدا ويوم كدا
اللوحه تحتمل أكثر من معنى
لكن جميلة

Alaa يقول...

الصورة بتقولكل واحد فيه اللي مكفّيه

محمود على يقول...

اعتقد ان اسم الصوره
لو انت فاهم تعال فهمني

تامر حسين يقول...

والله مع الاسف انا مش بعرف احلل اللوح التشكيليه كويس
بس الي لفت نظري ان الشخص الاول فوق خالص فيه شبه من بروفيل عبد الحليم حافظ والله اعلم
تحياتي

Yasser Hussein يقول...

تعاقب الأجيال
ده ينفع اسم للوحة
فهي تشبه شجره من الشخوص البشرية منهم الشاب ومنهم الكبير سناً
فتعطي انطباع بالتعاقب أو التواصل

خالص تحياتي الفنية

§a§a يقول...

امممممممممم

وما الدنيا الا دائرة مغلقه يدور الانسان بداخلها

ثم يصل بعد دورانه الى النقطه التى بدء منذ بدايته

momken يقول...

اولا الوحه جميله اوى يا سمسم
الى انا شيفه من الوحه ان كل شخص له خيال والمقصود بيها ان لكل شخص شخصيه فى النور واخرى فى الظلمه او ده نوع من انواع التواتر او تشابه الفكر بين شخص وشخص اخر لدرجه انهم بيكونوا فى افكارهم شبه بعض جدا لكن واحد ظاهر وواحد مختفتى
الى ظاهر بيمثله الشخوص الواضحه
والى غير ظاهر بيمثله الشخوص الى على هيئه خيال
الوحه جميله جدا
بس الى عاوز افهمه انتى عرفتى الشباب الصيع دول منين
مين بول فاليرى
وجون دبوى
كولنجوود
انتى ايه الى عرفك بالاشكال دى
دول بيشربوا سجاير وبايزين
انتى فنانه حساسه
تحياتى

Hadota ... حدوتة يقول...

السلام عليكم
سمسم
ازيك
اول مرور ليا فى مدونتك
عجبتنى خالص وحطتها عندى فى اللينكات اللى بحبها ومدوناتى الصديقة

بصى بقى يا ستى
انا متهيألى اى صورة بتبقى احساس الفنان
ولو قدر الاحساس يوصل للناس يبقى خير وبركة
وساعات بتبقى الحكاية مرتبطة بالالوان اكتر منها بالرسم اللى بيعبر عنه الصورة
وساعات مرتبطة باسلوب او طريقة الرسم نفسه
وقد ايه الخطوط بتتكلم وقد ايه ابداع الفنان فى انه ينسقها مع بعض
يعنى مش شرط انا رسمت ايه ومعناها ايه


انا معلوماتى فى الرسم على قدى
وارجو انى مكونش بفتى
تحياااتى ليكى

دنـيـا محيراني(ايناس لطفي يقول...

ازيج يا سمسم الصوره حلوه جدا و معبره انا بحب اتفرج جدا علي اللوحات المعبره الاي تقدر تقول حاجه بس فعلا انا بتفق معكي ان رؤيه كل واحد فين بتتختلف بس لو سمحتي ممكن في الاخر تقوللني هو الرسام بيقصد ايه بظبط لو انتي تعرفي طبعا اما عن رؤيتي انا اول شيء جهي علي بالي ان اللوحه ده تقصد ان كل انسان بيتكون من شخصين الظاهر منه للناس و التاني الخفي او الظل الاي جوه و الاتنين متشابهين في الشكل لكن من النادر ان تجدي انسان يتفق خارجه عن ما في داخله و من هنا تنشا الدوامات الفكريه و النفسيه في الانسان و ده شوفته في الدوامات المرسومه عشان الناس و المجتمع بيفرض عليك شيء و انت مش عايزه و بتطر تختار شيء و هو مش اختيار حقيقي او راضي عنه و جوه رافضه الصوره حلو بجد و اعطيتني معاني كتير ده احساسي بها طوليت شويه بس انا شافيه بمشاعري اوي
تحياتي لاختيارتك راقيه المشاعر و الافكار ايضاء

reri يقول...

أنا بحب الرسم
بس بصراحه مش فاهمه الصوره دي بتقول إيه

سلامي ليكي

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ياسر سليم يقول...

بصراحة

بس من غير زعل

وبراحتك بقه قولى عليا اللى تقوليه

انا شايف ان اللى رسم الصورة دى .. كان معاه ادوات الرسم وفاضى مش لاقى حاجه يعملها .. قال اما اعمل نفسى فنان فظيع .. وعمل اى هبل فى الجبل .. وقال ان دى لوحة فنيه .. وليها معانى عميقة .. مين يفهمها ؟

وكل واحد هيقول انا فهمت منها كذا

وفى الأخر الفنان يقول انا كنت اقصد كل الكلام ده على بعضه
أو يقول ما حدش فاهم فنى .. انتوا اغبياء

بـــــــــــس

احنا اتفقنا ان مافيش زعل

ta5areef يقول...

تخاريف * تخاريف

rack-yourminds يقول...

ان المتذوق للفن فى حد ذاته فنانا الى حد ما
انا عجبتني هذه الجمله ,
لكن حكاية اللوحه التشكيليه ,اعذريني مبفهمش كتير في هذا الموضوع

خيرالدين يقول...

أنت تقصدى ان مفيش رساله ثابته أوحل واحد للغز الصوره المفروض كل واحد يفهمها من وجهة نظره

semsem يقول...

الريس
-----
نسميها صفر على الشمال
ممممممم
هشوف واقولك


angle_bero
-----------
تصدق ممكن فعلا وصف هايل



مدونة كسبان
---------
متشكرة يا كسبان وكويس ان اللوحه عجبتك



علاء
----
اختصرك للمعنى رائع



محمود علي
------
هو انا كنت فاهم بس الظاهر انى خرفت


تامر حسين
-------
تصدق اول نرة اخد بالى انه شبه عبد الحليم كويس بردو


ياسر حسين
---------
منورنى يا فنان
اقرب تشبيه للمعنى الاصلى للوحه
فنانين بقا

§a§a
--------

وصفك هايل

تحياتى

semsem يقول...

momken
-------
وبعدين فيك اعمل ايه يعنى
مالك انت ومال الفلاسفه اصحابى

وبعدين دول مش صيع
دول هما اللى اخترعو الصياعه

ناس فاضيه مورهاش غير تالف فى كتب وتتمال

واحنا نذاكر فى الاخر

وصفك للوحه فاق معنى اللوحه اصلا

هقول ايه

تحياتى ومنورنى دائما

semsem يقول...

Hadota .. حدوتة
-----------------
نورينى
ومتشكرة ليكى انى اعتبرتينى من اصدقاءك


دنــــيــــــا مـحـيـرنـي
---------------------

شرفتينى برايك ومشاعرك اكتر من ممتازة فى استعاب اللوحه
انتى فعلا متذوقه فنيه هايله

reri
-----
شرفتينى بالزيارة



ابو لهب
------
الميل عندك فى الشات بوكس
كده كده انا مبعملش شات على الميل
بس بستقبل رسايل

وبعدين كده تشيل الكومينت اللى فى وصف اللوحه قبل ما ارد عليه

على العموم شكرا ليك
شرفتنى

semsem يقول...

ياسر سليم
---------
يا استاذ ياسر مفيش فنان فى لعنه الفن غيرى
يعنى انا اللى رسمه اللوحه دى

طبعا رايك مهم ومن غير زعل

بس دى كان حتجه من مشروع التخرج بتاعى وليه معنى هكتبه قبل ما اغيير البوست
انا بس كنت عاوزة اعرف الناس هتفهمها ذى قصدى ولا لا

منورنى دائما



تخاريف دكتور
-----------

برافة عليك هو الفن ايه غير شويا تخاريف


wahed
-------
بفعلا انا اى شخص يتذوق الفن هو فنان داخل نفسه
وانا كان لا يبدع
فالمتذوق للفن غير الشخص العادى
دائما عنده روئيه فنيه غير الشحص العادى

e7na
-----
هو ده اللى انا اقصده بالظبت

تحياتى للجميع

عازف الناى يقول...

اناجيت متاخر انتوا قفلتوا خلاص
انا شايف ان ممكن يكون اسم الصوره عنقود بشر

AMRO .O. ABDELHALIM يقول...

دا صحيح ، ذى النقد فى الادب
بتكون تيجته عمل فنى جديد متفرع من الاصلى
كنت بقرا اللوحات من خلال الالوان الاساسية اللى فيها،بس دا مش
بيقنعى فى كل لوحة
فى اللوحة دى انا شايف حياة
تعكسها الوجوه المجهدة من المكابدة
وكذلك الظلال التى تعبر عن مجاهدات
الباحثين عن فرصة فى الضوء

ولــــــــــو يقول...

دي صورتي وانا بمختلف الحالات النفسيه
والوشوش السودا دي النيجاتيف بتاع الصور الاولانيه
بس مش عارف الاخ اللي رسمني مطلعني وحش كده ليه مع اني ف الحقيقه زي القمر

بصراحه انا مابفهمش ف اللوح التشكيليه وغير كده جاهل غير متذوق للنوع ده من الفن
سامحوووووووووووووني

simply me يقول...

بص انا بحب الرسم.. ااه بس الرسم العادى يعنى اللى كل الناس بتفهمه
بس انا حبيت اسلم عليكم

semsem يقول...

عازف الناى
-----------
لا نقفلناش تصدق الاسم ممكن يكون لخص اللوحه فعلا
تحياتى ليك

المتوحد
------
ممكن تقولى يعنى ايه بتقرا اللوحه من خلال الالوان الاساسيه
الالوان الاساسيه اللى انا اعرفخها الاحمر والازرق ةالاصفر والابيض والاسود
بس معرفش بقا ايه تانى


ولــــــــــو
-------------
اولا اللى رسم اخت سمسم يعنى مش اخ
هههههههههه
وصفك تحفه انا مش عارفه انت شفت ازاى ان ده انت
تحياتى ليك


بندقه
-------
سلامك وصل نورتينى
المرة الجايه هرسملك رسم تفهميه

تحياتى

ولــــــــــو يقول...

ايه ده انتي اللي راسماني كده
بس مين اداكي الصور بتاعتي
اكيد واحد ماضيله اوتوجراف
المعجبين دول حاجه فظيعه
اهي الصور نزلت على النت وفضيحتي بقت بجلاجل وانا من عيله محافظه
استري عليا واللي يسألك قولي مش هو
بس بجد فنانه

شباب روش طحن يقول...

بصراحة أنا مش متمكن في موضوع الفن ده لكن ممكن أقول أنها تعبر عن أحساس السيطرة الذي لدي البعض فيدفعهم للظهور ولكن لهم وجوه جامده يبدو أنهم لم يكونوا أمناء علي السلطة التي وصلوا لها مما سبب غضب الشعب عليهم

Unknown يقول...

أنا شايفة ناس في دوامة

semsem يقول...

ولـــــو
---------

على شان تحرم تانى
تديى صورك لحد


شباب روش طحن
-----------
تعليقك ممتاز حلو قوى


fanan fa2eer
----------
احنا كلنل فى دوامه نورتينى