الثلاثاء، ١٧ يوليو ٢٠٠٧

أنتظار

دائما ما ننتظر شى ما هل يوجد احد منا لا ينتظر شى

كل منا له اوقات انتظارة الخاصة

من اول الانتظارات اليوميه العاديه

الاتوبيس ,الاشارة تفتح , الفطار دا لو صايم ,والغدا فى الايام العاديه ,مستنى حد جاى

الى الانتظارات الموسميه نتيجه الامتحان ,اسبوع المصيف ,بابا يرجع من السفر ,فرح صحبتى ,خطوبتى

وصلا ًللانتظارات ذات المدى البعيد مستنيا اتجوز مستنى يتجوز مستنى يتعين فى الشغل او يلاقى اصلا شغل

مستنى اول بيبى واول حفيد

وسلسله طويله من الانتظارات لاتنتهى ما دمنا على قيد الحياه

الا انى ليا فى الانتظار فكر اخر

اولا انا مبحبش فكرة الانتظار اصلا

يعنى انا صعب جدا استنا حد كتير اول استنا حاجه الا انك ساعات بتجبر على دا

يعنى مستنيا نتيجه الامتحان هعمل ايه يعنى والاشارة تفتح اخويا يجى يوصلنى ومعرض الكتاب

المهم على شان الرغى الكتير

انا شايفه انا الانتظار فكرة سخيفه وان الانتظار لا ياتى بالاشياء بل ربما يضيعها

مثال

انا كنت مستنيا اخويا فى مكان وهو واتاخر كتير جدا كلمته لاقته بيقولى الطريق واقف من بدرى ووصلا انا الحل على شان نتقابل ...ان ينزل من الموصلات ويمشى شويا وانا كمان ونتقابل فى نص الطريق وبالفعل 3دقائق واتقبلنا تخيلو بقا لو كنت فضلت انتظر وهو كمان ---مكناش هنوصل فى يومنا وهنضيع وقت كتير
هو دا اللى انا عاوزة اتكلم فيه

المهم عندى

انى عاوزة اقول ان بدل ما ننتظر سهل جدا نروح احنا للحاجه اللى عاوزنها بدلا ما عمرنا يضيع واحنا منتظرين دا حتى فين ناس منتظره وهو مش عارفه منتظرة ايه

بدل ماتستنا الاشارة تفتح هى مش هتفتح الا فى معادها اعمل حاجه مفيده سبح مثلا

بدلا ما تستنى عريس اعمل حاجه اهم اتعلمى لغات قران اى حاجه تفيده بيها اولادك لما تتجوزى

بدلا ما نستنى الشغل دور على الشغل انت فى كل حته اتعلمه مهارات جديده ليه لا

وكل حاجه على كده

احسن ما عمرنا يضيع بس فى انتظار اشياء قد لا تاتى لانها ببساطه لا تعرف الطريق اليك

لابد انت من تذهب اليها

فلا تنتظر شى فقط اذهب اليه

هناك ٥٢ تعليقًا:

momken يقول...

نعم الانتظار صعب ومؤلم
لكن ليس معك انت
فانت يا ارق المدونات ويا سيده الكلمات
ليس اجمل من موافقتك الا رفضك
فانت خير من رفض

وليس اجمل من لقائك الا لحظات انتظارك
فانت افضل من تاخر

البوست هايل
فكره روعه
اسلوبك رهيييييييب
تحياتى

أبوسويلم يقول...

فعلا الانتظار بيضيع الجزء الاكبر من عمر الانسان ولكن لا حياة لمن تنادى
نسيت ابدى اعجابى بالمدونة لكن ملحوقة
يا ريت يا سمسم توافقى ان انا انشر البوست ده فى مدونتى وطبعا باسمك واسم مدونتك لان انا باختار بوست مميز وانزله فى مدونتى كل خميس وياريت ما تتأخريش على فى الرد
ibnbalad.blogspot.com

semsem يقول...

ممكن
----
اخجلتنى جدا

هقول ايه بس بعد اللى انت قلتو

ربنا يكرمك

semsem يقول...

أبو سويلم
----------
ماشى بس كده المدونه كلها تحت امرك

مع الاحتفاظ بحقوق الملكيه الفكريه

شرفتنى بزيارتك

أبوسويلم يقول...

شكرا لك يا ست الكل طبعا مع الاحتفاظ بحقوق الملكية الفكرية
سلام

ولــــــــــو يقول...

انا اكره الانتظار لكن للاسف باستسلم له بس ساعات فعلا مش بيبقى فيه حل تاني الا الانتظار

اشكر ليكي طرحك للموضوع واشكر ليكي تقديم الحلول
يجعله عامر
البلوج طبعا

mariam يقول...

تعرفى انا كمان بكره الأنتظار
خاصة ان ظروف المواصلات عندنا مش بتخلى حد ملتزم بمواعيده

ساعات ابقى فى انتظار واحده صاحبتى
اسمع كلام مالوش لازمه و ناس مش عندها دم
من اكتر المواضيع المستفزه

احنا بنضيع حياتنا فى الأنتظار

تحياتى

مدونة كسبان يقول...

انا بحاول اليومين دول
انى أجى أخر واحد
يعنى لو واحد صاحبى قال لى هعدى عليك
بقول له انا اللى هعدى عليك
ماهو انا مش اهبل

انا أجهز وبعدين يحلها حلال
وأفكر بقى اروح له ولا ماروحش

فعلا انا مقدرش اعمل حاجه من اللى بتقولى عليها وانا منتظر حد
انا اساسا باخد الأنتظار ده على
أعصاااااااااااابى

Saker يقول...

طيب ... مانا قاعد مستنى عشان أخلص الثانوية العامة ؟؟؟؟,, أروحلها ازاى دى ؟؟؟
ثم إذا كانت الحاجة اللى انت هتنتظرها تستاهل متنتظرش ليه ؟؟؟
أحيانا برضة الإنتظار بيكون مفيد ^^...متسألنيش إزاى &&

semsem يقول...

ولــــــو
--------
منورنى دائما
لما كيكنش فى حاجه غير الانتظار اشغل نفسه بحاجه تانيه الى ان ياتى ما تنتظر هو دا اللى انا قصدى اقوله


mariam
------
معاكى جدا
وخصوصل لم تبقى بنت ومستنى حد



مدونه كسبان
----------
اديك حلته اهو الحمد لله
مشكلتى انا بقا ان مبعرفش اروح الا فى معادى
نفسى اتاخر شويا


احمد صقر
-------
ذاكرلها كويس شوف نفسك تدخل كليه ايه وحاول تعرف عنها اكتر
مش لازم الانتظار يكون انتظار فقط اعمل حاجه مفيده لحد ما يجى اللى انت عاوزة
يعنى لو واحد محدد هدفه وعارف هو عاوز ايه هيعمل هيذاكر ويثقف نفسه ومش هيضبع وقته مش احسن من واحد منتظر وبس

تحياتى

ta5areef يقول...

الانتظار ده شئ طبيعي لا يمكن تركه
ولكن اذا انتظرت فانتظر شئ له قيمة والا فلا

Unknown يقول...

احيانا صعب اننا نروح للى عايزينة
مع ان الانتظار بيكون صعب

خيرالدين يقول...

أشكر ابو سويلم على الفكره الجميله
وبعدين أشكرك على البوست الرائع


ومهما كان طول المشوار وتعبه
أهون بكتير من ملل الانتظار
لانك هتحس انك مئثر وعملت حاجه مش مجرد مشاهد
ومنتظر

تحيه كبيييييره

دكتور حر يقول...

سلاماتي

فعلا حياتنا انتظارات

لكن نعمة ربنا هي الاعتياد على ذلك
فهناك الكثير من المشاعر التي لا نحس بها مع الزمن ويكون ذلك فضل من الله علينا ولولاها لقتلنا

مثلها مثل ضربات القلب ونبضات الشرايين وصوت النفس
كل ذلك لو أحسسنا به لن نتمكن من العيش اطلاقا

عموما بوست رائع

semsem يقول...

تخاريف دكتور
------------
معاك انا منتظرة نتيجه الامتحان ادعيلى


ايويه
------
ليه هو انتى منتظرة ايه



e7na
-----
ياسلام اديك قلت البوست كله فى كلامتين


دكتور حر
------
سوال واحد بس ايه علاقه ضربات القلب بالانتظار

تحياتى للجميع

shady يقول...

نصيحة جميلة .. بس مش دايما هانقدر نروح للحاجة دي .. انتي نفسك قلتي كده .. ودا المشكلة اصلا

شمعة أمـــــل يقول...

بصى يا سمسم انا مقدرش اعقب على الكلام ده لانك مسبتليش حاجه لانك قبتى كل اللى انا عايزه اقوله
احنا عمرنا بيضيع من اايدينا بسبب الانتظار
بوست هايل كالعاده
تحياتى يا جميل

Yasser Hussein يقول...

أحيكي يا سمسم على الموضوع الجميل ده
فعلاً الانتظار ممل
ولازم إحنا نتحرك ونروح للحاجة
منستناش لحد ما تيجي لحد عندنا
وده ينطبق كمان على السعي للرزق
فانتظار الرزق واحنا قاعدين في البيت
غير منطقي
ننزل ونسعى لحد ما نوصل له
بإذن الله طبعاً
موضوع جميل وفيه حكمة اتمنى أن يعمل بها الناس وأنا أولهم

خالص تحياتي

The Alien يقول...

الإنتظار كتير بيضيع مننا حاجات حلوة
فيه مثل صيني عاجبني جدا بالمناسبة دي

لا تنتظر تغير النتائج في ظل نفس اﻷفعال

يعني لو فضلت مستني الظروف مثلا تتغير
يبقي هتستني طول عمرك ومفيش حاجة هتحصل

تحياتي

barbie girl يقول...

الانتظار شىء ممل

بس مش كل حاجة فى الدنيا ممكن نروح لها

احيانا بنجبر اننا ننتظر

semsem يقول...

shady
------
بس ما فيش مانع نحاول
فان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
اى حاجه هتعملها اكيد ليها جزاء
بذمتك مش احسن من الانتظار


angle_bero
-----------
ربنا يخليك منورنى دايما


ياسر حسين
---------
ازيك يا فنان
منورنى وعدك حق فى كل كلمه


The Alien
---------
عندك حق بس قولى هو احنا كمان بقينا بنستورد امثال من الصين


barbie girl
------------
اه بس ممكن نحاول نروحلها فى السكه ممكن نلاقلا حاجات افضل

تحياتى للجميع

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
روح يقول...

حالة انسانية
معلش انا مش قريت البوست
حرام الخط صغير جدا
ياريت يكبر شوية

FemTo يقول...

صحيح الانتظار اوقات كثيرة بيجعل الانسان يخسر اكثر من مواجهة ماكان ينتظره..احييك على التدوينة الاكثر من رائعة وحقيقة كان وقتها مناسب بالنسبة لى جداا..الف شكر

david santos يقول...

الشكر لك العمل وعلى درجة جيدة في عطلة نهاية الاسبوع

سهر الليالى يقول...

خلقنا لننتظر حتى الموت ننتظره ياتى يوما ولا معنى للحياه بدون انتظار شئ ما رغم كرهنا للانتظار الا اننا سوف نظل ننتظر
:) تحياتى

عابرة السبيل يقول...

انا هقولك حاجة واحدة بس
انسى الدنيا تجيلك ....افتكرها تضيع منك
سيبها على الله ...
وفعلا كلامك مظبوط لازم نشغل وقت انتظارنا
سلام عليكم

semsem يقول...

Mustafa Şenalp
-------------
وحيات امى ما انا فاهمه حاجه

أبولهب
-----
تفتكر دا هيجيب قايده
على العموم هشوف نورتنى

ro7
----
انا مش عارفه الخط صغيير ازاى انا عندى كبير
بس عنيا نكبرة على شانك مخصوص

FemTo
-----
الحمد لله انها جات فى وقتها


david santos
------------
مش انت بردو
و بتاع التركى اللى فوق
طب اعمل ايه مش فاهمه لو سمحت ترجمه بس عربى من اللى بنفهمو



سهر الليالى
----------
هو مينفعش ننتظر واحنا بنحقق امنياتنا

3abratalsabeel
---------------
والله كلام جميل ومعاكى فى مل كلمه فيه

تحياتى للجميع

شيرين يقول...

اكثر حاجة تخنق فعلا هو الانتظار .. ولكني اشعر ان بعض الامور ليس لها حل سوى هذا الانتظار

تحياتي المدونة رائعة ما شاء الله

catroz يقول...

بالظبط كده
هروح انا للحاجه اللى عاوزاها
مش هستنى
اول مره افكر كده
حاجات كتيره اوى كنت مستنياها
بس مش هستنى
هروح انا
بوست جامد

§a§a يقول...

moفعلا كلام مظبوط جدا

اسلام رفاعى يقول...

فعلا معنى جميل انك تذهب للشىء وتسعى وراءه
.........................
سعيد جدا بزيارة مدونتك اتمنى تشرفنى فى مدونتى

LAMIA MAHMOUD يقول...

كده انتي بتغالطيني :)))))))

انا اسم البلوج بتاعي لا تنتظر احد فلن يأتي احد

مش لا تنتظر احد روح هاته:)

بس فكرك عالي

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
الانتظار بيتغير مناخة واحساسه على حسب مين بنتظره يعنى لو بنحب شخص واتاخر علينا ساعه او اتنين ممكن نستناه واحنا مش حسين باى زعل بالعكس انتظارنا انتظار اشنتياق اما لو انسان على هامش حياتنا طبعا لو اتاخر شويه صغيرين ما نصدق ونخلع انتظار انسان عاوزه منه فلوس مثلا تستنيه مهمايتاخر لاكن لو عاوز هو منك اتاخر شويه هب تكتى ما تصدقى وتقولى انا استنيتك معاكى فى حاجات فى حياتنا بنستنها لاسباب غصب عننا وفى حاجات مفروض عينا نستناها وحاجات لازم نستنها علشان مجاش وقتها
الانتظار شئ ازلى يوم نتظر ويوم حد ينتظرنا حتى الموت كلنا بنستناه فى اللى بيجهزله وفى مش واحد باله وهيجهز عليه يلا ظلمتها شكلى
سلام

mo'men mohamed يقول...

شىء جميل انك تحلم
بس أكتر شيىء ممكن يفزعك
انك تكتشف انه احلام يقظة
وانه من المستحيل انك تحققه

ساعات عليكى انك تنتظرى
بس اوعى الإنتظار ده يقلب معاكى بسلبية و تواكل
لازم اننا نفكر وننتج
لازم نحاول
بس اياك و التهور
حيوديك فى داهية لو هربتى من الإنتظار اليه
السلام عليكم

MONDAHESH يقول...

بس في حاجات كتير ماينفعش معاها الا الانتظار

ممكن زي ما قلتي اعمل حاجة مفيدة
في وقت الانتظار

لكن مش هقدر اروحلها
زي مثلا الاشارة زي ما انتي قلتي

او لو مستني حد راجع من سفر


بس عامة الفكرة نفسها جميلة قوي
وممكن تغير من حياتنا كتير

دنـيـا محيراني(ايناس لطفي يقول...

سمسم عزيزتي بين الانتظار و الذهاب تكون حيره الانسان و حزنه و فرحه هكذا هي الحياه بس انت عارفه انا كمان بكره الانتظار

محمود على يقول...


ممكن حجات اه وحجات تانيه لا
بس المهم لما يكون في حاجه ممكن منتظرهاش
نجري عليها
مش نقف مستنينها
سبحان الله نفس كلامك

زى الهوا يقول...

فعلا الانتظار وحش اوى , بس للأسف مش بإيدينا خالص , يعنى زى ماقولتى كدة النتيجة , الزواج , البابى , الشهادة , كل حاجة لازم لها الانتظار لأن مافيش بايدينا حاجة

مشروع انسان يقول...

يدعوكم موقع مدون خانه (تحت الانشاء)الى الاجتماع من اجل الاتفاق على الخطوات النهائيه لنشاء مجمع المدونين (مدون خانه)وذلك يوم السبت القادم الموافق 28 / 7 / 2007 وذلك الساعه 6 مساء يوم السبت فى مركز العربى للدرسات العنوان 23 شارع باهر زغلول من شارع المنيل

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
horas يقول...

لو الناس كلها..لو حتى نصها..لو حتى ربعها..ثمنها حتى..مشيت على كلامك دا حاجات كتيييييييير أوى هتتغير ..أولها هيقوموا يدافعوا عن لقمة عيشهم اللى بتتسرق أدام عينيهم يوميا وهما قاعدين اللى مستنى دوله تيجى تحررنا واللى مستنى جمال عبد الناصر يرجع تانى ويبعث من قبره ..بس على فكرة الكلام جميل والبوست هايل بس مين يقدر على التنفيذ..انا فعلا بصحى الصبح كل يوم ابص في الموبايل وافتح الايميلات واراجع المدونة وكأنى منتظر حاجة ..ايه هى؟؟؟مش عارف ..وبقالى كتير مستنيها ..تفتكرى أروحلها ازاى؟؟؟؟؟

semsem يقول...

شيرين
-----
ان كان لا حل الا الانتظار فلا تنتظرى وفقط حولى تنتظرى وانت بتعملى حاجه مفيده


catroz
-------
والله اسعتدينى جدا انى البوست بتاعه طلع ليهفايده
تمنياتى لك بالتوفيق


§a§a
-------
شكرا لمرورك
منورنى §a§a


اسلام رفاعى
-----------
انا اسعد بالزيارة دى اكيد
هزور مدونتك



LAMIA MAHMOUD
-------------
لا بغالطك ولا حاجه
انا بقول زيك

لا تنتظر احد فلن ياتى احد بالفعل
اذهب انت اليه نورتينى

semsem يقول...

احساس لسه حى
------------
عندك حق
بس ادينا بنحاول


mo'men mohamed
--------------
حاضر مش هتهور
شرفتنى بالزيارة


MONDAHESH
-----------
منورنى ففعلا فى حاجات مينفعش ال ان نستناها
بس الفكرة هستناه على اى حال


دنــيـــا مـحـيـرنـي
--------------
منورنى يا دنيا



محمود على
-------
فعلا نفس الكلام
منورنى



زى الهو
-------
اهو بس نحاول نستفاد من وقت الانتظار



امام الجيل
----------
موعدكش بش هشوف واحاول
ربنا معاكم

ابو لهب
------
عندك حق انا معاك
هحاول



horas
------
قولى بس مستنا ايه وانا اقولك تروحله ازاى


تحياتى للجميع

Sally يقول...

ماشاءالله
اسلوبك حلو اوي

لا تنتظر شيئا فقط اذهب اليه
معني جامد جدا
كان في حاجه بتقول لا نتتظر المركبة وابحر في اتجاهها
وانا كمان اكره الانتظار

دكتور كسلان يقول...

البوست جميل جدااااااااااا
فعلا اصعب شئ فى الدنيا الانتظار
علشان كده لازم نسهل على نفسنا
وبدل ماننتظر حاجة احنا اللى نروحلها
والله العظيم كلامك حكم
على فكرة انا تانى مرة اعلقلك
ياريت تقراي تعليقى على فتوى التصوير

semsem يقول...

بالله المستعان
------------
ربنا يكرمك
شرفتينى


دكتور كسلان
----------
اهلا بيك فى لعنه الفن
هشوف التعليق على فتوى التصوير

علم وينفذ


تحياتى

شمعة أمـــــل يقول...

ايه يا سمسم فينك بقالك مده مش موجوده
طمنينى عليكى يا جميل

سندباد يقول...

الانتظار ممل وبيضيع من عمرنا كثرا ولكن انا ارفض انا اذهب لمن رفض انتظاري

david santos يقول...

My friend, I make votes so that you have a good weekend

Bossy يقول...

السلام عليكم

بحييك علي البوست وكلماتك المعبره

بس بالنسبة ليا
لا تنتظر من لن يجئ

في اشياء المفروض ننتظرها
وفي اشياء المفروض نسعي اليها
وفي اشياء لزم تجي لينا
مش نروحلها او ننتظرها

شباب روش طحن يقول...

فعلا لا يجب علينا ان ننظر أحد أو شيء او حلما او هدفا او فرصه بل يجب ان نخترق الصعاب والأهوال ونتجه مباشره لما نريد تحقيقه فلنبحث عن الفرصه ولنحقق الهدف ولنجعل الحلم واقعا حيا بيننا ولنقابل من نريد مقابلته