الجمعة، ١٣ يوليو ٢٠٠٧

فى المطبخ

ماما وبابا النهارده قررو يعملو فينا مقلب مش عارفه ليه
صحيت الصبح الساعه 7 اه والله 7 لاقيت ماما بتلبس هى وبابا راحين فين
ماما
بابا واخدنى يفطرنى برة ..... قلتلها ايه وليه كده وبصلتلى وقالتلى تيجى معانا وهى موقنه انى سافضل النوم
واول ما نزلو طبعا انا جرى على السرير اخيرا هنام يوم اجازة من غير ما ماما كل شويا يا سمسم وقومى ابويكى عاوز يفطر اقومى حضرت الفطار يالا الساعه بقت 7 ,7ونص 8 ولحد ما اقوم طبعا
وانا غلبانه معرفش نمت صحيت الساعه 10 لسه مفيش حد دخلت عند اخواتى نايمين .........فرصه بقا
الساعه 11 طيب اعمل نسكافيه
اخواتى قامو من النوم
12,30
بدانا نسال هما ماما وبابا فين
شويا وابن عمى الصغييرصحى اصل بايت عندنا
الساعه 1.00 طيب الصلا ة نزل اخويا وابن عمى
يالهوى دا هيطلعو عاوزين ياكلو
اعمل ايه
المطبخ
التلاجه يانهار ابيض ايه دة يا ماما مفيش اكل ما عمول يعنى المفروض انى انا اللى اعمل الاكل
وكمان غدا ما الفطار راح خلاص
المطبخ مكركب
البدايه
يا مشمشمه اختى يعنى هنعمل ايه ترد : معرفش
فى لحمه فى التلاجه وررق عنب يا سلام انتى فاكرة انى ممكن اعمل محشى تكمل وبتنجان كمان
غيرو : لوبيه ماما نقعاها من امبارح
اه بس اتدبست
ابتدنا نكون فريق العمل
انا واخويا واختى وابن عمى
زيزو ابن عمى انت انزل اشترى عيش
اخويا حبيبى الطمام فى الخلاط على شان خاطر اختك
انا بصل لالالالالالالا بصل مش مهم طيب وبعدين اعمل ايه تانى
توم كمان وادور فى المطبخ على بطرمان السمنه ابدا خلاص نطبخ بزيت اهو بردو مفيد
وحطيت البصل على التوم على الزيت يا خرابى اعمل ايه تانى اخويا جاب الطماطم
كويس
مشمشه الا ايه لازم تعمل كفته ده وقته
طيب
ملح ويبقى لازم فلفل وصلصل يا لهوى ربنا يكون فى عون اللى هياكل
الرز لازم رز
ماشى انا بعرف اعمل رز اه هموت الجو حر فى المطبخ
مشمشمه بافكرها ماما وبابا كده ممكن يجو معاه حد
ممكن مامته زيزو واخواته يكونه راحو يجبوهم ما اصلهم مبردوش على الموبيل
معلش نعمل محشى ايه يعنى هسلق ورق عنب وااقور بتنجان انتى بتستعبطى
ومين اللى هيعمل الخلطه
الحقوووووووونى يا ناس
الساعه بقت 3 ونص
نتصل بماما وبابا ابدا
لامفر اعمل محشى
طبعا كانت اللوبيه قربت تتحرق على النار هى والرز
وانا اعرف من فين
وابتدا قصه المحشى اخويا حبيبى لا انا مليش فى المحشى
لا على شان خاطرى بس انزل اشترى الخضرة بتاعه المحشى
اه يانى
وزيزو معايا قال يعنى هيسعدنى ماشى
بتنجان ومقورار وانا وررق عنب على النار ياخرابى
مشمشه لسه فى الكفته بتاعتها سبيها فى حاله
وطبعا اخويا كان انضم لها فى عمايال الكفته
والله لصورهم بس
الصور ممنوعه من العرض على شان الواد بردو سمعته
يقوله ايه بيصبع كفته
سلطه اه نسيت بابا لازم سلطه يازيززززززززو
انزل هات خيار وخص من تحت
كده بردو يا ماما طب قوليلى
اه على اللى جرالى فى المطبخ
من غير ما اطول عليكم
عاوزة اقولكم ان تمت المهمه بنجاج ساحق لدرجه ان اننا من كتر التعب مش قادرين ناكل حاجه
ياترى انتى فين ياماما انت وبابا
ربنا يكون فى عون ماما بجد كل يوم الشغلانه دى وكمان بنحب ومبنحبش
خلاص حرمت

هناك ٣٣ تعليقًا:

ta5areef يقول...

محشى ورق عنب وبتنجان
congratulation

ولــــــــــو يقول...

اكتر حاجه عجبتني جو الاداء الجماعي اللي حصل وكمان الاصرار على النجاح غير كده من سردك للموضوع وخبرتي ف الظروف المماثله باقول ان الحمد لله ماحدش اكل واتمنى محدش ياكل
هو مجهود يشكر بس كفايه لحد كده
مش عايزين خسائر ف الارواح
وبالهنا والشفا لو حد هاياكل
و ربنا يستر

Masry يقول...

جوعتيني :)

مشروع انسان يقول...

فعلا سبحان الله الواحد مبيحسش بتعب امه الا لما يتزنق انا برضه امى سافرت من مدة بس شهرين متصلين والواحد اتبهدل بجد الشهرين دول كنت بعمل كل حاجة الا الطبيخ كنا بناكل اى حاجة بس كنت بغسل وانضف بس حقيقة كل فترة كده بس اهى مشيت وبعد الورطة دى قررت اتجوز واقعد فى البيت ههههههههههههه

حسام مراد يقول...

يااااااااااه
كل ده بس اداء جماعى اسرى عائلى رائع
ناقص بس الصور
هههههههههههههههههههه
انتى حاسستينى انك قعدتى 100 سنه فى المطبخ
يلا ربنا يكون فى عون الامهات
ع العموم
بالهنا والشفاء
يلا
سلامااااااااااااات

mohamed alhaddad يقول...

عشان نعرف قيمه الام
وأصل اللى ايده فى الميه البارده مش زى اللى أيده فى المطبخ

بس أنا عندى ملحوظه لما أنت مش متعوده تقفى فى المطبخ تعملى محشى أنا أعرف عمله صعب شويتين

أسلوب عرض ممتميز
أحيك

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Bossy يقول...

السلام عليكم

اول مرة ادخل فيها المدونه القي الغدا جاهز ماشاء الله عليكي
والله بجد برافو عليكوا انكم اتصرفتوا
بس ماما وبابا لسه مصلوا ولا ايه
واحلي حاجه انك طلعتي بحاجه من الموضوع دا واستفدتي

ربنا يوفقك

الريس يقول...

الله يكون فى عونك انا لو منك كنت جبت اتنين فول وواحد سلطة وواحد كنز واكلتهم واتفرج على التلفزيون

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
AMRO .O. ABDELHALIM يقول...

ههههههه
اكيد طبعا مش هتقدروا تاكلو
انا لقيت الحل انى اطلب اكل من بره اسهل
لكن الجو الاسرى جميييل
ربنا يخليكم لبعض

§a§a يقول...

صراحه انا لو منكم كنت نويت الصيام من اول اليوم وخلاص

اخوكى تقريبا كرة الاكل فى اليوم دا من كتر المشاوير

mimi يقول...

حبيبتي سمسم
والله اوحيتيلي بفكرة جميلة سوف اتحين الفرصة وانفذها علشان البني آدمين اللي معايا يعتمدوا على نفسهم شوية
بوست لذيذ قوي وفعلا يد الله مع الجماعة
وطالما الموضوع فيه محشي كنتوا بدأتوا بيه علشان الوقت
عارفة قبل ما ابدأ طبيخ لازم اعمل تسلسل للاحداث حسب كل حاجة بتاخد وقت قد ايه والحكاية دي بتريحني وكل الاصناف تجهز في وقت واحد تقريبا
تحياتي وبالهنا والشفا

semsem يقول...

تخاريف دكتور
-----------
وكان فى لوبيا ورز وسلطه وكفته


ولــــــو
-----------
لا والله كلو
انت عاوز بعد دا كله وميكلوش كمان



اخر من الاخرين
------------
اتفضل معانا


امام الجيل
---------
معاك حق بجد ربنا يكون فى عونه بس كانت قالتى


حسام مراد
---------
الصور ممنوعه من العرض


wa3d-el3yoon
---------
لا انا بقف فى المطبخ بس جمب ماما

والله طلع حلو اتفضل معانا


أبولهب
-----
كانو بيتفسحو تخيل بيتفسحو بعد ربع قرن جواز


Bossy
------
وصلو الحمد لله واكلناهم من الاكل كمان


الريس
----

ما انا قلت بقا اعمل فيها واحده ويمكن كمان يجى حد معاها
يالا الحمد لله لاخسائر فى الارواح لحد دلوقتى


المتوحد
------

شكرا لمروك منورنى

وشكرا جدا على الدعوة تصدق اول مرة اعرف انى انا واخواتى متعاونين اوى كده

§a§a
-------
اللى عمل المشاوير زيزو
اخويا كان بيصبع كفته ويحشى محشى
الكلام دا مش للنشر
على شان لو شافه هيقتلنى
هههههه


mimi
-----
منورنى يا قمر
فعلا والله ماما كان عندها حق
بس الحمد لله نفذنا المهمه بنجاح

وماما وبابا لما رجعو كانو فرحنين بينا قوى



تحياتى للجميع

MONDAHESH يقول...

اكتر حد صعب عليا في الموضوع ده اخوكي

بس هم الرجالة كده مظلومين علي طول

MONDAHESH يقول...

نسيت اقولك ان في تاج عندي ليكي



http://mondahesh.blogspot.com/2007/07/blog-post.html

Alaa يقول...

هههههههههههههههه تستاهلي بس مش كنت تجيبلنا طبق ع المدونة
امال فين الكرم
جوعتونا
هاقوم اكل
سلام
:)

mo'men mohamed يقول...

هههههههههههههه
يعملوها الكبار ويقعوا فيها الصغار
يلا حصل خير
بس أهم شىء يكون ماما وباب فى اليوم ده انبصطوا

وأهوا على فكرة الحكاية دى جت عليكم بفايده
انكم اتعاونتوا مع بعض وعرفتوا ان ايد لوحدها متسقفش
جزاكم الله كل خير
السلام عليكم

غير معرف يقول...

وياترى كلتواالأكل دة والا لأ

تحياتى

semsem يقول...

MONDAHESH
---------
ما هو صعب عليم انا كمان

انسى انا مليش فى التجات على الاقل فى الوقت الحالى

علاء
-----
انا قلت بلاش اخسركم
المرة اجايه هحط الغدا كامل

منورنى يا علاء


mo'men mohamed
--------------
هما انبسطو يالا كلو يهون على شان خاطر عيونهم


Baher
------
اه اكلناه


تحياتى للجميع

Unknown يقول...

ايه الهيصة اللى فى المطبخ دى كلها

لالالا انا بحب اشتغل لوحدى وبمزااااااااااج

المشكلة الحقيقية انك اتاخدتى على خوانة .. ماما كل يوم قبل ما تنام اسألها حتعملى ايه بكرة؟؟؟ عشان تحضرلى الحاجة اللى حشتغل فيها وكله يبقى تمام

بالهنا والشفا ياجميلة

روح يقول...

انا مستغربة انكوا في الموقف دة وبتفننوا كمان اشي محشي وكفتة ولوبيا امال البيض المسلوق والبطاطس راحت فين يا سمسمة مشي حالك عموما مشكورة علي الغدوة الجميلة دي وعلي المدونة الاجمل وطالما فيها اكل هتلاقينا هنا علي طول بقي هههههههه

ابو العربى يقول...

عشان تعرفى الامهات بيتعبو اد ايه وتعرفى بردو الحكومه بتتعب اد ايه انتى بتحضرى الاكل لكام نفر لكن الحكومه المصريه بتأمن الاكل ل 75 مليون نسمه ربنا يكون فى عون حكومتنا وربنا ينتقم منهم


تحياتى

محمد البرلسى يقول...

السلا م عليكم

جميل البوست


ريحة المحشى بينه فيه


تحيا تى

Yasser Hussein يقول...

الطبخ له ناسه برضه
وأنا شايف إن الطبخ فن برضه
ولا أيه؟

خالص تحياتي الفنية

و القادم....أجمل يقول...

ههههههههه
طيب كويس انهم مسافروش يقضوا يوم
و سابوكم

و لا سافروووا

:@

momken يقول...

طيب ياسمسم بسمالله بقى
اقعدى بقى افتحى نفسى على الاكل
واتكلمى معايا وانا باكل
ماهو مستحيل اكل لوحدى

بالف هنا ياسمسم

صوما مقبولا وافطارا شهيا
انتى من غير ماتقصودوا اختصرتوا وجبه الفطار
ياله
ربنا يجعله عامر

semsem يقول...

إنـســانـة
-----------
ربنا يخليلك ماما
واضح انك شطورة فى المطيخ مش فاشله ذيا

ro7
----
والله اللى لاقيتو فى التلاجه بقا
وبعدين اصل عندى كل واحد بياكل حاجه



ضد الظلم
-------
انا لاحد دلوقتى مش عارفه ايه علاقه الحكومه بوقفتى فى المطبخ بس انا عرفه عرفت الامهات بتتعب قد ايه




القادم من الريف
----------------
اتفضل معانا




ياسر حسين
----------

منورنى يا فنان طبعا فن
هو اى كلام


و القادم....أجمل
--------------

لا مسافروش بس رجعو اخر النهار بردو

semsem يقول...

momken
--------
ماشى يا ممكن تحب احكيلى حكايه ايه وانت بتاكل

احكيلك سندريلار ولا سنوايت

ولا احكيلى حاجه الولد اللى مغلب مامته ومش راضى ياكل

كل كده على شان تكبر واوديك المدرسه وتبقى شطورة



هم المم يا روحى يالا حجيبالك مم كل واكبر ياروحى يالا هم المم

بالهنا والشفا
:)

Unknown يقول...

معلشى تعيشى وتطبخى غيرها

semsem يقول...

ايويه
-------
ربنا يخليك يا جميل

Unknown يقول...

ياخبرررررررررررررر
كل ده عملتيه لوحدك يا سمسم أنتي واخواتك؟؟؟؟

ده أنتي بطلة يابنتي

الله يكون في عون أمهاتنا صحيح

شباب روش طحن يقول...

صح الواحد ما بيعرفش فايده أمه وأبوه إلا لما يبعدوا أنا كان بقالي سنه ما شفتهمش عشان دراستي بعيده عنهم وطبعا عشت أيام عرفت فيها إن الله حق زي ما بيقولوا!!!!!!!!!!!! المهم تكون المهمه تمت علي خير