الأحد، ١٥ يوليو ٢٠٠٧

اغتيال البراءة

هند كانت طفله فى العاشرة من عمرها عمر الزهور كما يقولون الا انه لم تصبح كذالك هند اصبحت ام لطفله اخرى لا استطيع ان اتخيل الموقف التى تعرضت له هند فقد قام شيطان باغتصابه نعم شيطان بعد ان تجرد من كل صفاته البشريه والحيوانيه ايضا لا اعتقد انه حتى يوجد حيوان يستطيع اغتيال هذة البراءة

الى هنا توقف الخبر

الا اننى من وقت ان علمت وانا اصبت باكتاب شديد وتفكير مستمر فى مصير تلك الصغيرة وتلك الشيطان مغتصبها فهو الان حر طليق محدش يسالنى ازاى اهو حر على شان دى طفله ومش متاكدين من كلامها

حسبى الله ونعم الوكيل

انا بس عندى شويا اسئلة نفسى اعرفلها اجابة

ما هو مصير تلك الصغيرة وطفلتها ؟

كيف فكر هذا الشيطان باغتيال تلك البراة فى اى شى كان يفكر وقتها اى فكر هذا الذى جعله فعل ما فعل ؟

هل تلك الشيطان ايضا مجنى عليه نتيجه الظروف والتربيه الخاطيه والضغوط ؟

اعذرونى يا جماعه ما اصل المسالة مش ممكن تكون فرديه لازم يكون وراها حاجه

دا مش حاله واحده بعد هذة القضيه اكتشفت ان هناك حالات اخرى كتير وان الاطفال هى المستهدفه الان على اعتبارهم فريسه سهله دا غير اللى منعرفوش والذى لم تسلط عليه الاضواء؟

هل نحن جميعا مجنى فى ظل مجتمع غابت عنه اخلاقياته؟

مش عارفه اقولكم اية نخبى ولادنا واخوتنا على اعتبار ان الشارع خلاص بقا كله ذئاب بشريه

هذا ما حدث بالفعل من بعض الامهات الذى اعرفهم

نقفل على نفسنا ونعمل مش واخدين بالنا ذى ما حصل كده ما سفاح المعادى وغيرو

لحد ما الموضوع يهدا ويعدى وكان شى لم يكن

ندعى على تلك الشياطين فى المساجد وفى كل صلاة

انا متهيالى المساله اكبر من كده

هناك ٤١ تعليقًا:

Yasser Hussein يقول...

حقيقي
أنا ضغطي ارتفع
أيه االسفالة والانحطاط اللا انساني ده
دي حتى الطفلة دي شكلها ميغريش اي حد
إلا إذا كان مريض نفسياً
دي مصيبة
نسأل الله العفو والعافية
وأن يستر بناتنا أجمعين

روح يقول...

ياه دة انا كنت محظوظة لما ما شوفتش الحلقة في التليفزيون بجد لما شوفت البنت اتصدمت حسبنا الله ونعم الوكيل دة اكيد مريض بجد حسبي الله ونعم الوكيل

مشروع انسان يقول...

القبض على معتز منفى والجيزاوى بحبك يا مصر
تم إلقاء القبض صباحا على كل من المدون معتز عادل صاحب مدونة منفى
وأحمد الجيزاوى صاحب مدونة بحبك يا مصر
وذلك إثناء ذيابهم إلى الهايكستب بطرق مصر إسماعيلية الصحراوى للتضامن مع المحالين عسكريا
monzer they catch me in my way to cairoi donot know were they will take me nawtell all of them to take care and iam with u in modawn7"anafrom mo3takal
وما ألمنى اكثر ولم اقرأه إلا عند كتابة هذه الرسالة هي كلمته الأخيرة
donot forget me

وكانت رسالة أحمد الجيزاوى كالآتي
رسالة للجميع
أنا فى المترو واتقبض عليا خلى بالكم وتروحوا لوحدكم كانت رسالة معتز الساعة السابعة تقريبا، أما رسالة أحمد فبعديها بنصف ساعة تقريبا والامر بين يدي الله جميعا، وحسبى الله ونعم الوكيل
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...أخوكم منذر
نقلا من مدونة حين البأس...لاخويا منذر

momken يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
momken يقول...

انا الحقيقه جاى برو عتب
انا ماكونتش عاوز اعلق على البوست ده لكنه بيطردنى فى كل المدونات
اكنه بيستفزنى كى اعلق عليه

طفلتى العزيزة اقدم اعتذار لانى من جنس من فعل بك هذا

طفلتى اقدم اعتذار لانى لم اكن موجودا كى ادفع عنك الضرر

طفلتى يا الم الجيل ويا من حملتى وصمه الامه ويامن طارك شبح الانسانيه
اعذرينى فقد فقدت مابقى لى من ماء وجه كى اوجهكى به
انطفاء نور وجهى
واخدنى خجلى كى اهرب منك
وادعك وحدك تواجهين خطاء كل الاباء واخوان والابناء خطاء كل الرجوله فى نون النسوة عفوا...فى طاء الطفوله
حملت وحدك ذنب كل الرجوله وكل الفحوله
وكل ميراث الذكور من عهد ادم
حماقه قابيل وساذاجه هابيل
تحملت وحدك كل حمق بنى الذكور
فعذرينى


انا اعتذر

البوست هايل ياسمسم جميل ومؤلم
تحياتى

rack-yourminds يقول...

حسبي الله ونعم الوكيل

§a§a يقول...

حسبنا الله ونعم الوكيل مش عارف اقول ايه

والدتى كانت بتحكى لى هذة الحلقه وانا مش مستوعب ما حدث

حسبنا الله ونعم الوكيل

§a§a يقول...

وعلى فكرة المشكله دى مش السبب فيها واحد او اتنين السبب فيها كل الشعب والمجتمع هو المسؤل للاسف الواحد بيخاف يخلى اخواته او اقاربه يمشوا فى الشارع فى عز الظهر

شمعة أمـــــل يقول...

انا مش قادره اقول غير حسبى الله ونعم الوكيل
وانا بسال معاكى يا سمسم مين السبب فى ده
مين اللى مفروض يتحاسب ويتحاكم على الفعله دى
حسبى الله ونعم الوكيل

ولــــــــــو يقول...

لا حول ولا قوه الا بالله

Bossy يقول...

حسبي الله ونعم الوكيل

ياسر سليم يقول...

طبعاً احنا مش هنلقى اللوم كلة على المغتصب .. ولا هنبرءه

فهو فعلاً عندما فعل ما فعل تجرد من كل الصفات الآدمية التى قد يمتلكها الإنسان

ولكن لو تجردنا من العاطفة ..

هل لإنسان سوى .. نشأ فى بيئة سوية .. وبأخلاق الإسلام ..ان يفكر مجرد التفكير فى هذا

كلا

لابد ان هناك شذوذ فى شىء ما

شذوذ فى التربية .. او فى المجتمع من حولة .. أو بيئته .. أو اسرتة .. أو عقده نفسية

الله اعلم

البدراوى يقول...

احنا بقينا عايشين فى غابة
اللى عنده طفل سواء ولد ولا بنت ميخليهوش يغيب عن نظره لحظة لأن فعلا بلدنا مبقتش بلد الأمن والأمان زى ما كانت
استغفر الله العظيم

محمود على يقول...

ده المفروض يتعدم في ميدان عام
المفروض يتولع فيه بجاز مضروب
علشان يفضل يتحرق وميموتش

سندباد يقول...

حسبي الله ونعم الوكيل
ياجماعة احنا مجتمعنا بينهار

شاب نفسة يحقق حلمة يقول...

استغقر الله العظيم
احنا بشر والله
ازاي واحد زي ده عايش بينا اساسا

محمد البرلسى يقول...

السلا م عليكم

والله لما قريت الموضوع حسيت انى مخنوق اوووووى للدرجه دى وصلنا مش عا رف اقول ايه بصراحه
سلام

Razi Soliman يقول...

دى اول مره اعلق عندك
وللاسف مش عارف اقول اة بعد ماقريت الكلام دا
انا من ساعه ماسمعت الخبر دا وانا محتار حد يسالنى اقوله اة
حسبنا الله ونعمه الوكيل
وللاسف اقصى عقوبه فى مصر الاعدام

أنا حر يقول...

الموضوع والله مش جديد وبيحصل كتير جدا في مصر اللي كل حاجة فيها اغتيلت حتى براءة الاطفال
انت سمعتي عن الشاب الاعمى اللي اغتصب طفل في الجامع وقتله
ده اللي احنا وصلناله وعمار يامصر انت وشعبك
تحياتي

mo'men mohamed يقول...

مهما قلنا
الندل هذا ملهوش عذر
سواء كان سوء تربية او ظروف او او او
نرجع لقوله تعالى (( وهديناه النجدين ((
اذا
فلا خلاف على انه جانى بلا مبرر له
السلام عليكم

Rushdy Kamel يقول...

على فكرة انا كنت لسة هاكتب عن الموضوع ده لأني فعلا اتنرفذت منه
الموضوع اكبر من الدعاء
الموضوع عاوز حلول اجتماعية
نصلح الكيان الاجتماعي البايظ الاول
تحياتي

shady يقول...

أراهن انه مريض نفسي اللي عمل دا .. ومش معني كده عدم مسؤوليته طبعا .. ياما مرضي نفسيين مسؤولين عن أفعالهم ..

تاني حاجة .. أكيد طبعا للتربية وتاخير الجواز دور .. بس مش حجة طبعا .. ياما شباب في نفس الظروف وماعملوش كده ..

لو انا اللي احكم عليه .. هاعدمه ..

طفلة زي دي مش عارف ازاي هاتواجه الحياة .. وتتجوز ويبقا ليها حياتها .. دي محتاجة علاج نفسي مكثف عشان ماتعملش حاجة في نفسها وتتعلم ازاي تتعامل مع الناس بعد اللي حصل والأهم انها تتعلم ازاي تتعامل مع بنتها دي ..

بنتها دي مشكلة لوحدها .. أولا في عرف الدي والمجتمع هاترتبط بيها كلمة بنت حرام طول عمرها .. ثانيا مين اللي هايبربيها .. طفلة هاتربي طفلة ..!

انا اعصابي بايظة من الموضوع كله

لي عودة

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
ما فعله هذا الشيطان يفعله كثيرون
وانتى عارفه البنت خبيت على اهلها ولولا الحمل مكنش حد عرف الموضوع خالص
علشان كده محدش يقول على بنت لما يخاف عليها اهلها انها صغيره لان مفيش حدود للجنس والشهوه وانتى عارفه فى بلاد فيها دعاره اطفال
انا شايف المشكله اللى لازم نحلها ان ازاى البنت قدرت تخبى وازاى نعلم اطفلنا انهم ما يخفوش يخبوا اى شئ يحصلهم لان بعد كده بيحصل كوارث
والشيطال اللى بتقولى عليه هو جانى اكيد بس بالتاكيد مجنى عليه فى حاجات كتير ومفيش رذيله بتتولد من غير بيئه نتساعدها على كده
سلام

أشرف حمدي يقول...

ماهو لو كان فيه أمن في البلد مش مشغول بمؤخرات الغلابة وعصيان المقشات
ماكنش ده حصل
تحياتي لمدونتك الرائعة

Alaa يقول...

مش معنى ان الانسان يتعرض لاي ظروف انه يرتكب مثل هذا الجرم
ليست هناك مبررات او اعذار
لو قاضي
هاديله اعدام

ده موضوع التجمع ياريت أعرف رأيك

المدوّن خانة

Sha2loob يقول...

يا جماعة بصرف النظر عن وحشية اللي حصل, وبصرف النظر عن ان لازم عقوبة الصلب ترجع تاني علشان أمثال الشخص ده. لكن فيه مشكلة كبيرة, والمشكلة دي هي انتشار الأمراض النفسية في المجتمع (والمرض النفسي مش معناه الجنان) لازم نشوف الأسباب ونحاول نعالجها يمكن نقدر نحل مشكلة

sharkawoo يقول...

صدقأً لا أجد تعليق ... غير أن أشعر بألم شديد في قلبي ...

حسبنا الله ونعم الوكيل ...

دنـيـا محيراني(ايناس لطفي يقول...

حسبي الله و نعم الوكيل
كل اللينكات الاي اتكلموا في نفس المواضيع موجوده علي مدونه ا/ احمد قشير
http://shokeir.blogspot.com/
الكل اجتتمع علي نفس الاحساس و نفس الدعاء

مدونة كسبان يقول...

بالرغم فعلا ان الموضوع اوسع وأشد عمقا من ذلك
الا اننا لسنا فى مجتمع غابت عنه اخلاقيته
ولكننا فى مجتمع تغيب عنه اخلاقيته
وهناك فرق

mimi يقول...

semsem
والله حاجة تخلي شعر الراس يقف لما يتخيل ان طفلة ما تعرفش يعني ايه اغتصاب يحصللها اللي حصل وغالبا هي خبت على اهلها لانها حاسة انها حاجة عيب بس مش عارفة حجم المشكلة
الاكيد ان اللي يعمل كده مريض وشاذ مش مسألة تربية ومشاكل مجتمع
ربنا يرحمنا برحمته
تحياتي

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mariam يقول...

الموضوع بشع و مؤلم و قاسى
لازم شخص زى ده يتحاكم و يتبهدل
مش يخرج بكفاله

سمعت انه هيتحول لمحكمة الجنايات
اما نشوف اخرتها

تحياتى

مدونة كسبان يقول...

أحييكى على جوانب
تناول الموضوع

هاني جابر يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
لا املك إلا ان اقول
حسبي الله ونعم الوكيل

Abeer يقول...

حسبي الله ونعم الوكيل
مريض نفسي ايه بس
احنا كل واحد لازم نلاقيله حجة
ده لو حيوان ميعملش كدا
انا نفسي بجد يتقطع حتت في ميدان عام
بجد مش كفاية عليه

حسبي الله ونعم الوكيل

barbie girl يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله

ربنا ينتقم من الحيوان دا

R.O.U.R.O.U. يقول...

7asbena allah wa ne3ma 2l wakil
tefla teraby tefla
ya3ni bgd 2ly ye3esh fi 2l balad dih yama yeshouf

روح يقول...

السلام عليكم
اهي لاطلعت بريئة ولا حاجة
وطلع ال دي ان ا
بتاع الولد اللي هي اتهمتة
غير مطابق لل dna بتاع الطفلة
وانا استغرب ان واحد المفروض
ما تعرفوش تعرف اسمة الثلاثي
لا وكمان خطفها من شارعهم
وفي ميعاد رجوع الموظفين والدنيا زحمة
يعني مفيش حد جيرانها شافها؟؟؟!!
وهو خاطفها ؟؟ ادي اللي وصلنا له
اب بيشهر ببنته عشان ياخد شقة
او يشحت عليها ويلم معونة
انا لله وانا اليه راجعوووووووووووون

شباب روش طحن يقول...

للأسف الشديد نتيجه للأوضاع التي نعيش فيها الأن أصبحنا في غابه ولكن كل من فيها ضحايا أحيانا يكونوا ضحايا غيرهم ولكن في الغالب يكونوا ضحايا أنفسهم

قصه الفاتة محزنه للغايه

ياسمين حميد يقول...

ro7:
حتى لو كان الكلام اللي انت قلته صحيح، دا ممكن يبرأه، انما هي طفلة يعني بريئة بريئة. يمكن مجرم تاني جنى عليها، لكنها هي الضحية مش الجاني
لا تخلط الأمور