الاثنين، ١٩ نوفمبر ٢٠٠٧

ليله بارده

بدا الشتاء تسلل الهواء البارد الى غرفتى عبر نافذتى الصغيرة ..تسرى البروده فى جسدى اتحسس اناملى اكاد لا اشعر بها ....اغفوا قليل .
..اتذكر حلمى القديم (فتاه وحيده تسافر الى كل مكان والى اى مكان حامله اوراقى والوانى ارسم كل شى تقع عليه عينى ) كم احب ذلك
تشتد البروده ..مازلت ابحث عن الدف
اقلب اوراقى القديمه ..هذة صورة لى مع زملائى ,,يالقسوة الايام لم اعد ارى احد منهم اننى بالكد اذكر أسماء البعض منهم ولكنة ما زلت اذكر جيدا كل ايامى معهم
استمع لصوت الرياح بالخارج تشتد البروده اكثر لم اعد اشعر بوجود اطرافى
اقلب اوراقى من جديد هذة المرة ..انى ابحث عن شى ولكن ترفض نقسى البوح به .. يبدو انى وجته ..انه صورتك المرسومه بيدى ..اذكر خطوط وجهك جيدا ها انا احدق فى عينيك الرماديتين ..لقد تجمعت بهم كل اسرار الكون
يرتعش جسدى كلما نظرت الى شفتيك ..تذهب البروده عنى ياتى الدف لا اعلم من اين ..ارحل عن مكتبى هذة المرة اسمع صوت الامطار بالخارج ولكنى لا اشعر باى بروده
يبدو ان الشتاء قد هرب من حجرتى وبقى دف روحك معى
....................................................................................

هناك ٣٥ تعليقًا:

sa7arkash يقول...

الله الله الله عليكى

جميلة المشاعر دى وجميل تعبيرك عنها

وجميل الدفىء اللى انا حسيتة فى نهايةالبوست

احسنت
تحياتى
سلام

Wish I were a Butterfly ... يقول...

Semsem

بمووووت في احساس البرد دة :) . عمري ماكان بيضايقني.

اسلوب كتابتك جميل اوي ماشاء الله.. حسيت أوي "ابحث عن شيء و لكن ترفض نفسي البوح به". حقيقي كلامك رقيق اوي وحسيته جدا

أرجو أن تكون لياليكي كلها مغمورة بدفء المشاعر مع من تحبين

اسكندراني اوي يقول...

جميل ان يشعر الانسان بدفئ المشاعر ليبدد كل برودات العالم

تحياتي على الكلمات الرقيقه والمعنى السامي ده

خيرالدين يقول...

اولا
اسف على الغياب عن مدونه عزيزه جدا على

ثانيا
مازلت كعهدى بك رقيقه وحالمه

البوست جميل جدا

قطوف يقول...

والله انا شعرت معك بالبرد فى البدايه
والدفء فى النهايه
ياسلام على الرقه
بوست جميل

M.Shalan يقول...

الشتا جه و ابتدى يقلب الذكريات

Rushdy Kamel يقول...

جميل جدا
ان يعطينا الحب الدفء الذي نبحث عنه

رائعة

كفايـة طيبـة يقول...

بوست رقيق موت ماشاء الله

كان نفسي يبقي اطول شوية :)

:)

Desert cat يقول...

وما اجمله من احساس وما اروعه من دفء حينما نجده وقت احتياجنا اليه
تحياتى

اسامة يس يقول...

حين يجلب الحب الحرارة ..فإن القلب يقلب الشتاء صيفاً ...

جميل ما رسمته ريشتك من كلمات ..
دمت بكل ود..
خالص تحياتي

§a§a يقول...

جميل جدا يا سمسم مشاءالله
احساس عالى اوى

ولــــــــــو يقول...

انا حسيت بالبرد من كلامك قعدت ادور انا كمان ف اوراقي مالقيتش غير جورنال اول طبعه بالالوان للاهرام ومجله المهندسين العدد الرابع سنه 1965
بس فضل برضه احساس البرد قمت قايم عامل نيسكويك شيكولاته
هو ده اللي ظبط المواضيع

كلامك مليان احساس عجبني جدا " لا اشعر بأي بروده يبدو ان الشتاء هرب وبقى دفء روحك معي " جامده وقمه ف الاحساس
تسلم ايدك يا فنانه

المعلقاتي يقول...

يرتعش جسدى كلما نظرت الى شفتيك



ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد

وصلي اللهم علي سيدنا محمد ورزق بنات المسلمين الحياء

momken يقول...

قد غرق القلب يا عمرى
قد شرد الفكر وحيرنى
والجفن مريص يا عمرى
والنوم جفاه

قد كنت مهاجر ياعمرى
عن يلد الشوق
والقلب صائم من زمن
عن تهر العشق
وفؤادى ملكى ياعمرى
لا يدرى الحب
ورئتك عينى ياعمرى
وعرفت الرق

عيناكى تلخص ياعمرى
قواميس الحب
شفتاك تعزف ياعمرى
احلى الكلمات

احببت وقلت ياعمرى
بما قد احسست
افعلت ثواب يا عمرى
ام قد اخطأت؟؟؟

البوست فوق مستوى الكلام
مشاعر لا توصف الا بانها راقيه
وتعرف انملها اطراف القلوب


تحياتى

MONDAHESH يقول...

جميل جدا


تحياتي

تامر حسين يقول...

جميل جدا
احاسيس دافئه فعلا احييكي

بتاع العسل يقول...

بعد السلام

كل سنة وانتى طيبه
بمناسبه فصل الشتاء
الى داخل شاددحيله
علينا
وتحزير هام للجميع
بادروا بتتطليع البطاطين
دا للى لسه مطلعش


سلام

أبوسويلم يقول...

يا بختك بيه
دايما كلام قليل
معانى كتير
انا وانا باقرا فى اول قعدت اقول كل شوية تبرد عن الاول
على ما التدوينة تخلص هيكون جالها دور برد
لكن طلع فى النهاية فيه دفء كتير جدا
تحياتى يا سمسم
سلام

rack-yourminds يقول...

جميله بجد

تسلم ايدك

فى القلب يقول...

أنا شخصيا حسيت بدفئ كلماتك أحساسك صادق جدايا فنانه

ابو العربى يقول...

ياسلام على الاحساس والكلام الجميل بس مترجمتهوش ليه بصورة حلوة من عمايل اديكى
تحياتى

شباب روش طحن يقول...

في ناس لما نشوف صورتهم فعلا بنحس بدفء جميل ولكن في ناس تانيه لما بنشوف صورتهم ممكن نجمد حتي الموت بعض الناس ذكراهم تكون حزينه لدرجه أنها قد تسبب عقدة نفسية


نفسي أحرق كل أوراقي القديمة

shirry يقول...

حلو اوي اوي احساسك دا
بجد عاباني اوي كتاتبتك انا نفسي اعرف اكتب زي اسلوبك
بس بجد احساس عالي

amar hedar يقول...

جميييلة

semsem يقول...

sa7arkash
--------
اسعدنى تعليقك جدا
شكرا

Wish I were a Butterfly
-----------------------
انا كمان بحب احساس البرد جدا
بس الدفا اجمل

e7na
----
انت تيجى فى اى وقت تنور
شكرا على اطراءك الرقيق


اسكندراني اوي
-------------
كلماتك رائعه فعلا اجمل شى هو دف المشاعر
متشكرة ليك جدا


سى السيد
---------
والله انت اللى مشاعرك فعلا جميله
انا مبسوطه جدا انك حسيت باليوست كده


M.Shalan
---------
ما اجمل الشتاء مع ذكريات تدفينا


Big Code
---------
والله انت اجمل


كفايـة طيبـة
--------------
اطول شويا والله انتى عسل
كده كنا هنموت من البرد

semsem يقول...

Desert cat
------
اجمل من الدف المشاعر التى تدفينا

osama
------
اجمل منه تعليقك
تحياتى لرقتك

§a§a
-----
منورنى يا صاصا
ازيك فينك يا راجل من زمان

ولــــــــــو
-------------
حلو قوى موضوع النسكويك اشكولاته ده
هجربه
يس قولى مجله من سنه 1965
يتعمل ايه عندك


المعلقاتي
--------
صدق الله العظيم
وصدق رسولنا الكريم
امين يارب


...

semsem يقول...

momken
-------
احببت فى صمت خوفا ان تزعجك دقات القلب
واليوم اقول واعلنها بدون تردد ولا خوفا
لم اخطا ابدا فى العشق
لانه لك انت

دائما تعليقك يا ممكن بيكون اجمل من كلامى
طيب اعمل انا ايه دلوقتى
احساسك رائع كلامك فوق الوصف

تحياتى لاحساسك الجميل ولشخصك الاجمل
حقظ الله من كل سوء وبارك فيك

اخيرا
انا كده المفروض احسد حبيتك الف مرة
لانها ملكت العالم باسرة بحبك لها

لك منى كل اتقدير والاحترام

semsem يقول...

MONDAHESH
-------

تامر حسين
-------
نورتونى شكرا ليكم

تحياتى


بتاع العسل
---------
انا مش محتاجه بطاطين
بس هعمل حسابى واطلعها



أبو سويلم
----------
انا بردو كنت خايفه يجيلى برد بس الحمد لله ربنا ستر
منورنى جدا



rack-yourminds
---------
تسلم انت من كل سوء شكرا لك



فى القلب
---------
ازيك والله انت اللى احساسك جميل جدا
منورنى

semsem يقول...

ضد الظلم
---------
الصورة ممنوعه من العرض
شكرا لمروك فينك من زمان مش بتيجى ليه


شباب روش طحن
=---------
فعلا معاك حق فعلا
احساسك حلو قوى
تحياتى



shirry
------
اولا متشكرة لمجملتك الرقيقه
اقولك اكتبى يس اللى انتى بتحسيه ومشاعرك كلها ذى ما هى هتكتبى ذيا انا مبعملش اكتر من كده ...


shahed 7ak
-------
انت اجمل


تحياتى للجميع

محمد على ..هي كده يقول...

جميلة الاحاسيس دي

واسلوبك ماشاء الله عليه

ممكن اخد جزء من البوست

..هذة صورة لى مع زملائى ,,يالقسوة الايام لم اعد ارى احد منهم اننى بالكد اذكر أسماء البعض منهم ولكنة ما زلت اذكر جيدا كل ايامى معهم

وحشتونى جداااا يا اصدقاءى كلكم فى ايام الابتدائى والاعدادى والثانوى والجامعه
وحشتنونى جدااااااا



بس اقفلى الشباك احسن عشان الجو بارد جدااااا

dr.Roufy يقول...

ما أجمل أن تهرب البرودة من أرواحنا ويملأها الدفء

بوست راااااائع
تحياتي

semsem يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
semsem يقول...

محمد على ..هي كده
----------------
يا سلام بس كده البوست كله تحت امرك والبلوج كله لو حبيت
نورتنى



dr.Roufy
-----------
فعلا ما اجمل ان يكون الدف نابع من دف مشاعرنا

نورت المدونه يا دكتور

something like love يقول...

انا الاول اشكرك ياسمسم انك ادتينى فرصة انى ازور مدونة جميلة زى دى

انتى كلماتك بجد راقية جدا وفى منتهى الرقة

انا حسيت معاكى الاحاسيس دى بجد وانا بقراها

واكتر جملة بجد جميلة اوى قولك:
"لا اشعر بأي بروده يبدو ان الشتاء هرب وبقى دفء روحك معي"
ييييااااااه جامدة اوى اوى اوى

احسنتى وابدعتى
سلامى ليكى

semsem يقول...

something like love
---------
انا اللى متشكرة ليكى جدا على الزيارة الكريمه دى
شرفتينى يزيارتك

...