الجمعة، ٧ ديسمبر ٢٠٠٧

بعض منى

















رحلت عنى هذة المجموعه من اللوحات لتسكن فندق من فنادق سيوه ... طبعا مشكله لانى بحب لوحاتى جدا ومش قادرة على بعدها
--------
بس اللى مش قادرة استوعبه لحد دلوقتى انى لما اودى اللوحات تتبروز هناك ممكن ترجع كده
كده
دى يعنى بالسلفان اللى انا حطاه على اللوحات على شان طبعا متبهدلش فى السفر ........انها تتبروز بيها
الحمد لله انها متبروزتش بالكرتون اللى كان عليها
مش قادرة اتخيل
الناس هناك طيبين جدا لدرجه مش ممكن يبروز اللوحات بالسلفان
مش قادرة اصدق بجد والغريب انك لما تسال حد هناك يقولك اه
صح تتبروز بالسلفان
..........
تحديث
الصور متبروزة ازاز يعنى السلفان تحت الازاز ... محدش يقولى السلفان هيحافظ عليهم
معلش يا جماعه الموضع مديقنى بجد
.....................................




هناك ٤١ تعليقًا:

Wish I were a Butterfly ... يقول...

Semsem

أول احساس جالي ان الصور "مصرية أصيلة" :) بجد جميلة ماشاء الله. و فيها الروح المصرية جامد اوي اوي

اسكندراني اوي يقول...

الصور جميله جدا على فكره
اما كونها تتبروز بالسوليفان اعتقد ده علشان ما تتاثرش يالتراب او حاجه زي كده

ولا انتي ايه رايك

صالح سعيد يقول...

الله جميلة بجد يا سمسمة
تسلم ايدك
ومصر فيها طيبين كتير :)
تحياتي

semsem يقول...

Wish I were a Butterfly
-----------------------
رينا يخليكى بجد منورنى


اسكندراني اوي
-------------
طبعا انا مبسوطه ان الصور تعجبك
بس لظاهر انك مش واخد بالك ان السلفان ده المفروض فوقه ازاز البروزز

تفتكر الزاز مش حمايه كفايه ولا ايه رايك



صالح سعيد
-------
ربنا يخليك
مصر مفهاش غير طيبين

ولــــــــــو يقول...

ههههههههههه
جامده حكايه السلفان دي بس انا اقدر اقول انهم خايفين على التحف الزيتيه دي من عوامل التعريه والرطوبه والحاجات دي
وهما اكيد طيبين اوي
الصور حلوة وماشيه مع ديكور المكان ومكانه
تسلم ايدك

خيرالدين يقول...

انت فين من زمان


اللوحة قبل الاخره تحغه
جميله جدا


ممكن سؤال

الشال ده بتاعك
طيب جايباه منين

صاحب المضيفة يقول...

لوحات رائعة ورايقة بجد

أنا وقعت على كنز فني

بجد شكر الله لك على ذوقك الجميل ده وفي انتظار المزيد من ابداعاتك


دمت بخير

semsem يقول...

ولــــــــــو
-----------
ازيك اقول انا الاجمد انا السلفان ده فوقه ازاز
واللوحات دى مش زيت دى اللوان جواش

ايه رايك بقا


e7na
-----
انا هنا بس كنتى مسافرة

صدى انهى شال اللى فى الصورة
لا مش بتاعى تحب اسالك
بيجى من فين
نورتنى



صاحب المضيفة
----------
اخجلت تواضعنا شكرا ليك جدا على تشجعيك
وكلامك الجميل
دمت بكل خير

Amr Ahmed يقول...

حلوة صورك

والسليوفان هيحافظ عليهم

semsem يقول...

Amr Ahmed
-------
لما السلفان هيحافظ عليهم امال فايده الازاز ايه

حرام عليكم
انت من سيوة مش كده
نورتى جدا

غير معرف يقول...

سيبك انت من السوليفان

بس ايه الحلاوه ديه


ما شاء الله

ا بـن عــمــر يقول...

صور جميلة ربنا يكرمك

تدل على انسانه حسه بالواقع
المصرى
؟؟؟؟؟؟؟

Rushdy Kamel يقول...

الله ..
صور حلوة اوي

أبوسويلم يقول...

مجموعة صور جميلة جدا جدا
ده انا كنت فاكر الموضوع هواية
لكن طلع احتراف
ع العموم صورك الجميلة كان لازم تروح مكان جميل زى سيوة
وما تبقيش انانية وتعوزى تحرمى الناس من التمتع بفنك الجميل
تحياتى
وسلامى

semsem يقول...

dr.nour
-------
الله يخليكى انا بس انا بردو زعلانه من السليفان
عااااااااا


ابن عمر
------
من ناحبه حاسه بالواقع المصرى حاسيه بيه جدا
نورتنى



Code said
---------
ربنا يكرمك يارب ويرفع من معنويتك ذى ما انتى رفعه من معنوياتى





أبوسويلم
------
زيك والله لك وحشه
هو انا مقلتلكش فبل كده ولا ايه
انا مبهممش اعمل حجه فى حياتى الا الرسم
نورتنى ورايك شرفنى

rack-yourminds يقول...

انتي شايفه يعني لو مفيش سلفان اللوحه هتكون احسن من كده ,علي العموم المره الجايه ابقي اعملي حسابك وقوليلهم ميحطوش سلفان تحت الازاز

اللوحات بجد جميله

تحياتي وسلامي

كاميليا بهاء الدين يقول...

انتى فنانه جميله

لك تحياتى

كاميليا

momken يقول...

الله... الوحات فعلا حلوة ومعبره جدا واغلبها بيتكلم فى موضوع واحد عن الباديه او حياه وبنات البدو

انا رأئى ياسمسم ان الوحات قدرها انها متعيش مع الى رسمها
قدر اللوحه الجميله هى ان يقتينها من هو يقدرها ربما مثل الفنان الذى ابدعها
وممكن امثل الوحات الى بيسمها الفنان انهم زى اولاده ... بانهم بناته مش اولاد
تعالى نتخيل الشخص الى ربنا بيرزقه ببنات... هو لازم يكون عارف انه بيخلف ويربى لشخص اخر مش لنفسه ...هز قدره كده

اما عن موضوع البرواز والسلوفان
انتى بعد كده غلفى لوحاتك بورق جرايد ولو اكتشفتى انهم برضو بروزيوهم بحالهم ابقى لفى اسكتشات فاضيه بورق جرايد وبيعيها لهم
بهرج اوعى تعملى كده

اخر حاجه انا اعتقد ان يمكن علشان الجو مترب جدا فى الوحات فكان لازاما عليهم يغلفوها كده
او يبروزوها كده

اهل مكه ادرى بشعابها

تسلم ايدك

تحياتى

tota_fm يقول...

انا اول مره ادخل المدونه بس بجد يا سمسم مدونتك بسم الله ما شاء الله رائعه والصور بتعتك بجد تحفه اوى ومعبره جدا بالنسبه لموضوع السلفان يمكن علشان انتى حطاه تحت الازاز وهما مش عاوزين يفكوها علشان اللوحه ميجرلهاش حاجه وابقى يا ستى غليفيها بالكرتون بس بس والله سيوه مكان جميل اوى ورسوماتك بدل على روعه المكان البدوي

NoOR يقول...

الصور جميله ومصريه جدا ....اما عن السوليفان فجامد جدا موضوع السوليفان اللي تحت القزاز ده جايز علشان يحافظوا عالقزاز من اللوح

semsem يقول...

rack-yourminds
-------------
انت ايه رايك اللوحات عندك احكم انت
بالذمف فى حد يبروز اللوحات بالسليفان
نورتنى


...
كاميليا
----------
انتى اجمل يا قمر
لكى كل تحياتى

semsem يقول...

momken
--------
ممكن باشا صاحب اهم تعليق عندك
...
هى فعلا اللوحات المفروض انها بتمثل اشياء من سيوة هو اصل اللى اشتراهم طلب كده

تانيا والله عندك حق
اللى بيرسم عامل ذى اللى بيربى بنات
مع احتلاف صغييرور
اللى بيريى بنات بناته بيساله عليه
بردو


تالثا
موضوع السيفان مش عارفه والله اقولك ايه
ورق الجرايد مشكله انه ممكن يطبع على اللوحه
معلش اصل انا الحاجه الوحيده اللى ممكن تلاقينى مهتميه بيها قوى وبحافظ عليه جدا لوحاتى وحجاتى
دلع بقا


رابعا واخيرا
نورتنى وتعليقك شرفنى ربنا ما يحرمنى من تعليقاتك ولا منك يا ممكن باشا

سلام موقتا

semsem يقول...

tota_fm
--------
شرفتينى ونورتنى المدونه بزيارتك

والله هما اللى حطو الازاز فوق السليفان مش انا
المهم انه عجبتك
متشكرة لمرورك جدا




NoOR
-----
تصدق مفكرتش كده خالص
فعلا عندك حق هى اللوحه اللى هتبوز الازاز

نورتنى

:)

تامر حسين يقول...

هما فاكرين ان السوليفان او الازاز ده بيحافظ بس فعلا هو عيبه انه مع الزمن بيصفر وكمان بيلم تراب جدااااا
بس بردو الصور حلوه وتستاهل تتسلفن زي الحاجات الحلوه
تحياتي

mira يقول...

احلى حاجه فى الصور دى انها مصرية الروح و الأحساس
علشان كده السوليفان هيحافظ عليهم على طول و ده الأهم

Sally يقول...

الصور ما شاء الله حلوه جدا ومعبره اوي

عمر بوك ستورز يقول...

زورونـا تجدون ما يسركم


قااائمـة كبيرة ومتنوعة وشاملة من الكتب الأدجبية والثقافية والتاريخية بأسعار لا تقبـل المنافسـة

تحت سقف واحـد ...

عمر بوك ستورز يقول...

لوحات جميـلة على فكـرة

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

انا مش هعلق

انا بعلق بس على الحاجات اللى فى مستوى البشر

لكن انا هوصف شعورى لما بدخل مدونتك

عارفة شعور البالون لما تسيبى الخيط ويطير فى الهوا لفوق

انا بحس بالشعور ده

من كتر الفرح والسعادة بفنك الجميل

بجد هو فى كدة

تعرفى لنا لما كنت احضر معرض فنون

والاقى فى حاجات زى كدة

كنت اقف زى التمثال ساعة

مش بتأمل اللوحة بس

بتأمل اللوحة وبشوف الفنان اللى رسمها فيها

ياللى بدعتو الفنون
وف ايدكو اسرارها

دنيا الفنون دى خميلة
وانتوا ازهارها

تحياتى

أبوسويلم يقول...

اكيد انا عارف ان اكتر حاجة بتحبيها فى حياتك هى الرسم
ومش ناسى ده طبعا
لكن انا ما كنتش اعرف انك محترفة الرسم
يعنى بتبيعى لوحات وكده
انما مش ناسى ولا متجاهل
تحياتى
والسلام

semsem يقول...

تامر حسين
-------
يا تامر ه ىالمسكله انهم بس مشلوش السليفان قبل ما يبروزة

نورتنى


mira
-----
هو اكيد السيلفان هيحافظ عليهم بس ده لو مش متبروزين
متشكرة جدا ليكى وان اللوحات عجبتك



بالله المستعان
----------
ربنا يخليك وكل سنه وانت طيب


عمر بوك ستورز
-------------
حلو قوى موضوع المكتبه ده اكيد اكيد هاجى انا اصلى بموت فى الكتب وكمان
نورتنى
...

semsem يقول...

Ahmed Al-Sabbagh
---------------
خالو احمد
انت كده ممكن تاخد جائزة افضل تعليق
تعليقك اخجلنى جدا وشرفنى رايك
واحساسك فوق الرائع

تحياتى ليك


أبوسويلم
-------
كل سنع وانت طيب
اقولك حاجه كمان انا خريجه فنون جميله وبعمل دراسات فى فن الكتاب

نورتنى ...

Yahia يقول...

طول عمري بحب الفن على الرغم من أني مش فنان، بحب أتذوق الفن .... بكون مبسوط لما اشوف أو أسمع أو أحس بفن جميل وانت رسمك اول ما شفته شعرت براحة ممزوجه بشجن (مش عارف أزاي)

تحياتي

Wish I were a Butterfly ... يقول...

كل سنة و انت طيبة

Wish u a happy eid

:)

غير معرف يقول...

كل عيد وانت بصحه و خير وسعاده
وشغلك جيل يا جميله
(:

tota_fm يقول...

كل سنه وانتى طيبه يا سمسمه وكل عيد وانتى سعيده والعيد الجى تكونى حققتى كل اللى نفسك فيه

§a§a يقول...

جميله جدا الصور مشاء الله

akeed يقول...

اللوحات دية بتقول ان لسة فية فنانة بتحب الفن بجد وبتمثل الاصالة المصرية للفن تحياتى ......اكيد

على فكرة انا كنت فنان تشكيلى ايام الجامعة وعندى بعض الصور سوف اوضعها فى البوست القادم .....

غير معرف يقول...

انا خايف لا مايكونش الموضوع موضوع سلوفان وإلا يعنى ليه الضجة دى كلها !!!! علشان سلوفان
عموما احنا عايزين تزورينا تانى وأوعدك ترجعى مش زعلانه

سيوةسفارى

غير معرف يقول...

عموما بردة نتمنا ان نراكى فى القريب العاجلوبردة احنا طيبين وبنحبك

semsem يقول...

غير معروف
---------
لكل منا ارائه ولك منا تفكريه
ولا اعتقد ان الطيبه دخلت من ضمن قاموس السب والقذف او انها صفه يعاقب عليها القانون

تانيا
-----
صاحب الفندق صديق شخصى لى ولم اشر اليه ولا لاهل سيوة بشى

كل ما قصدته هو صاحب البروز
التى قد حدثته بنفسى عندما كنت فى سيوة
عن هذا الخطا

شكرا لااهتمام

ولتشريف المدونه المتوضعه

الفنانه سمسم