الخميس، ٢١ يونيو ٢٠٠٧

معلـــــــــــش


معلـــــــــــــــــش
كلمه تقربا يتعلمها الطفل المصرى مع بدايات الكلام ولا ينسها ابدا
مشهد 1
طفل صغير يكسر اكبر فازة موجوده عندى وبعدين
ايه ده يا كريم فى حد يعمل كده انا زعلانه منك
كريم : خلاص بقا قالك معلش خلاص معلش بس متعملش كده تانى
مشهد 2
طفل يرجع من المدرسه بعد انا اتخانق وضرب اصحابه وبهدل نفسه وتيجى تحاسبه معلش بقا خلا ص المرة دى
مشهد 3
واحد ماشى فى امان الله يوقع عليه زباله من بلكونه واحده فى الشارع
يجى يزعق تقوله :معلش يا اخويا العتب على النظر مشفتكش
مشهد 4
واحده ماشيه وساحبه وراها يجى 6 عيال وحامل فى السادس تسالها ايه دا كلها تقولك
معلش بقا هنعمل ايه العيال احباب الله
مشهد 5
موظف حكومى يعطلك كل شغلك ويبهدل واول ما تروح تشتكى للمدير بتاعه بعد ما تكون جبت واسطه طبعا
يقولك بابتسامه تراها على وجه لاول مرة معلش يا باشا ما انت عارف ضغط الشغل معلش المرة دى
مشهد 6
واحد ه لا بتعرف تسوق ولا نيله وركبه عربيه تخبطك وتيجى تكلمها تقولك :معلش الطريق اصل مش عارف فى ايه
يجى عسكرى المرور
بردو معلش
مشهد 7
واحده حبيبها مطلع عنيها ومبهدله على الاخر تيجى تقولها وليه يا بنتى بتعملى كده فى نفسك وتقولك: معلش بحبه معلش بقا
ومشاهد من دى كتير كل حلولها معلش دا حتى الكلام العادى بقت سبقاه كلمه معلش
مثلا تلاقى اتنين واحد بيطلب حاجه من واحده يقوله معش ملاقيش معاك فكه
ولا لو واحد نفسه يعدى من واحد
تلاقيه بيقول
معلش يا افندم اعدى
وشوف عندك انت ممكن تسمع الكلمه دى وتقولها كام مرة فى اليوم
وكانها الكلمه السحريه لاصلاح كل حاجه ولا هى بتصلح ولا حاجه
اه معلش انا لازم امشى دلوقتى
مستنيا تعلقاتك كام مرة اتعرضت لكلمه معلش وممكن تعمل ايه لما واحد يكون مبهدلك وفى الاخر معلش
لو حد عرف معنى الكلمه الاصلى يقولى يمكن نلاقى حل لمعلش دى ومعلش بقا

هناك ٢٧ تعليقًا:

Unknown يقول...

معلشى متزعليش

طول منتى عايشة هتلاقى حد يقول معلشى

ولــــــــــو يقول...

ماعنديش كلام اقوله
معلش اصل كلامك فيه المفيد

لا بجد انا حصلي موقف جامد بس معلش مش هاقدر احكيه
هو كان كده
واحد عمال ييحكيلي على حاجه وعمال يقول ماانت لو تعرف هاتعذرني مانت لو مكاني كنت عملت مانت لو حضرت
المهم اساله ايه اللي حصل قالي معلش مش هاقدر احكي
قولي انت بقى اعمل ايه


معلش ماعرفتش اعمل كده

مدونة كسبان يقول...

SEMSEM بصى يا

من كام سنه كده
انا كنت قيم وانزوح شويه
ومازلت يعنى
اللى احس انه بيكلمنى وحش
اتخانق معاه
المهم
ابويا جابنى وقالى
ياكسبان احسن حاجه فى الدنيا ان انت تسيب ذكرى كويسه عند الناس
يعنى تعامل الناس كويس
بصراحه الكلام دخل دماغى اوى
بعدها حصل موقف كده
ركبت تاكسى
وهبدت باب التاكسى
راح باصص لى بكل عنجهيه
زى ماكون قتلت بنت عمته
المهم رحت على طول قايل معلش مش قصدى فعلا
متأسف
طبعا فى الأول ايام ماكنت انزوح كنت ممكن أقول له ماتبصليش كده ياعم
لقيت الراجل تراجع شويه وبدأ يكلمنى على الحياة ودوشة الحياة وضغوط الحياة
على أساس يعنى انه يسحب النظره
العنجهيه اللى هو ادهانى فى الاول

المهم لقيت ان كلمة معلش
او يعنى كلمة متأسف لها صدى عند بعض الناس
الناس اللى بتفهم يعنى
يعنى اللى تقولى له متأسف ويسوق فيها
يبقى بيستعبط بقى


فكرة الأسف مش عيب ابدا والله
ومعلش مش عيب ابدا

Alaa يقول...

يااااااااااه
أكتر كلمة اتقالتلي في حياتي

حتى لما كنت هاموت بسبب عربية
البنت بكل بساطة بتقولي معلش

لما واحد خطف ورقتي في لجنة الثانوية العامة و اداها لبنت اخوه و عملت ضجة و جبت رئيس اللجان قاللي معلش

لما واحد كسرلي موبايل ب 4000 جنيه
برده معلش

واحد كسرلي لاب توب و اتصلح ب 400 جنيه و برده معلش

اعتقد ده زمن المعلش

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

هههههههههههههه


البوست خلو اوى ..عارف


احنا عندنا 4 او 5 كلمات

زى ان شاء الله

معلش طيب

ومالة

حصل خير


وكدة

شغب هايل


عجبنى البوست اوى

semsem يقول...

ايويه
-----
انا مش زعلانه انا طق من معلش

ولــــو
------
وانت عملت ايه لبتاع معلش ده



مدونه كسبان
------------
الاعتذار عند الخطا انا شايفه شى مهم
بش معلش على الفاضيه والمليانه وكل حاجه معلش من غير ما نصلح اللى حصل
هو دة اللى مش حلو


علاء
----
هو زمن المعلش بس
دا زمن المعلش وحقك عليا وفوت علينا بكرة وكل الكلام اللى عمرة ما هيحلنا حاجه فى حياتنا غير انه يضيع وقتنا

semsem يقول...

elagazaly
---------
احنا ممكن ناخد الجائزة الاول فى معلش وطيب وان شاء الله

تحياتى للجميع

ta5areef يقول...

طيب .....ان شاء الله.. معلش.. طلع معناها ايه؟؟
هه؟؟

محمود على يقول...

معلش معناها معلش
معلش انا حبيت اختصر
انتوا عارفين المشاغل
معلش بقي

Yasser Hussein يقول...

معلهش
ما عليه شىء
معاليهوش حاجة يعني
آهي كلمة من الكلمات المسكنة
والمهدئة للاعصاب والمريحة أحياناً
بس بصراحة تحرق الدم
خصوصا فى المواقف اللي بتخسر الواحد وقت وفلوس
وبالذات حوادث السيارات
ربنا يخلصنا منها
زمان كان فيه اغنيه لمنير بتقول على ماأذكر
معلش معلش
عدو ساكن جوانا
نسكت ما نتكلمش
ممكن يعطل مسريتنا
نثبت ما نتقدمش
وشعب عايز يتقدم
لازم يحطم معلش
لازم يحطم معلش

خالص تحياتي الفنية

Unknown يقول...

معلش أعتقد انها جاية من معاليهش لوم بمعني ان الانسان ده ماعاليهوش لوم
أو ممكن تكون جاية من ماعليه زي ماعلينا
ومعلش بقا لو تفسيري طلع غلط
سعدت بزيارتك لمدونتي
واتأخرت في زيارتك
معلش
:))
تحياتي

ta5areef يقول...

معلهش
مش فاضى اعلق تانى
هه؟؟

momken يقول...

معلش اتاخرت فى التعليق
البوست كالعاده ياسمسم روعه وكاعادتك دئما مبهره انتى بنبهر بدماغك وبفكرك
وبطريقه طرحك للموضوع
كل ده فى الكتابه امال لو رسمتى هتعملى فينا ايه
صحيح الفنان فنان حتى لو باع فجل
والمدعى مدعى حتى لو عمل بلوج سماه (ممكن)
كلامك بيلمس اماكن كان كامنه وخامده انتى بتصحى احسيس نايمه وكانت قربت تموت
ملعلش للتطويل

momken يقول...

انا جيت اعلق وادلوا بدلولى واقول رائى
مش جيت برو عتب
ولا رد زياره
اصلا انا بحب اقعد عندك فى البلوج بتاعك

momken يقول...

على فكره الصوره حلوة اوى اوى اوى

عاوزين نشوف اعمالك يا فنانه

Masry يقول...

معلش ممكن اعلق ..
اصل معلش يعني احنا بيتقلنا معلش 60 مرة كل دقيقة علشان الناس بتعمل اي حاجة بدون متعمل اعتبار لاي حد معدمة علي معلش بقي
انا خايف القيادات تطلع في يوم تخطب في شعب مصر و تقول
معلش يا شعبي كنا بنجرب نظم و معلش بقي طلعت بايظة
تحياتي

ما علينا يقول...

البوست حلو جدا فعلا
معلش عاملة زي شكرا
هي لازمة وبتحل مواقف كتير
وبتنقط في مواقف اكتر

من يومين شفت راجل محترم مدير في مكان شغل
زميلة له سلب حقها وزلائها نصحوها برفع مذكرة بالموضوع والموضوع مالي
هو يقولها معلش دا فلان دا صاحب عيال وعنده بنت في ايه وولد في ايه

معلش مذكرة دفاع مختصرة جدا عن الاخطاء
معلش عاملة زي المثل اللي بيقول اطعم الفم تستحي العين
يبقى مبهدلك وماسح بكرامتك الارض
ويقولك معلش اصلي خرجت عن شعوري
وممكن يقولها لك كدا من غير نفس
والمفروض انك تكون ذوق وتقبل
والا تبقى عكر وغاوي نكد ووش

عموما ما علينا

معلش غير انا اسف
الناس خلطت بينهم
معلش اساسها ما على شيء
يعني التملص من الذنب

لكن اسف اعتراف بالذنب وطلب العفو

البوست فعلا جميل جدا
بس متهيألي احنا قلنا معلش في التعليقات
اكتر من اللي الواحد بيسمعها كل يوم في حياته

يعني خنقتوني بصراحة

اعز انا المواضيع اللي من قلب الشارع المصري
لان معلش دي مصري مصري
كطابع مش قصدي كلفظ

§a§a يقول...

وما اكثر كلمه معلش هتلاقيها فى كل حتة

موضوع جميل فعلا

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
momken يقول...

معلش اصلها معلهش
يعنى مش عليه
يعنى لا يتحمل تبعات الامر
والله اعلم

غير معرف يقول...

طبعا بتتقالي كتير احيانا بقبلها واحيانا مش بقبلها

يعني انا شغلي تحت ايدي موظفين....احيانا يبقو مهملين ويقولو معلش مش بقبلها وبظبطهم لان احيانا لازم منعديهاش والا باظت الدنيا بسبب هؤلاء المهملين


معلش طولت عليكي:)

مدونة كسبان يقول...

semsem
انا عملت شعار جديد للمدونة بتاعتى
لو سمحت تروحى للمدونة
وتقول لى رأيك

ولو مكنش فيها غلاثه ورخامه
تحطى الرابط بتاع الشعار عندك

MONDAHESH يقول...

معلش

اصلها ما عليّ شئ

احنا بنستخدمها كتير في معاملاتنا
للاعتذار

كبديل لكلمة اسف

اعتقد ان استخدامها مش وحش
بس كتره هو اللي فيه مشكلة

semsem يقول...

معلش بقا انا مش قادرة ارد على كل الناس

شكرا لكل المشاركات
اشفكم البوست القادم

ابو العربى يقول...

معلش انا جاى اعلق بسرعه
تصدقى فعلا كلمه معلش دى نصيبه سودة انا لما ببيع حاجة ومتعجبش الذبون بروح المره الجايه قيلو معلش عندى المره دى ولما طفل غتيت يلعب كورة وتيجى عندى مره واتنين وثلاثه وكل مره يقولى معلش

متهيقلى كلمه معلش دى فى الجينات المصريه

أحمد الحداد يقول...

تحياتي

احمد

HADDAD_GROUP@HOTMAIL.COM

أحمد الحداد يقول...

تحياتي ليكي

ومن غير كلام يزعل

وينرفز

أحمد الحداد

HADDAD_GROUP@HOTMAIL.COM