الخميس، ١٤ يونيو ٢٠٠٧

فزورة

فى حد زمان قالى الفزورة دى وانا من ساعتها مش عارفه احلها قلت اسالكم بردو لما نبقى كتير يمكن تتحل
قالى فى ولد صغيير مات
عاوزين نعرف مين اللى يتحاكم على شانه
قلت : طيب مات ازاى
قالى : فى واحد كان واقف فى البلكونه على شان الدنيا حر والنور مقطوع ومفيش مروحه
بيشرب سيجارة خلصت رماها وقعت على منور بيت فى زباله الزباله ولعت البيت كان مبنى اى كلام ولع هو كمان
كان فى واحده ست سايبه ابنها الصغيير لوحده وراحت تجيب حاجات ومش واخده باله منه
ما هى كمان تعبانه وطالع عنيها ومتقدرش تشيلو رايحه جايه واحد حب يتصل بالمطافى لاقى التلفونات مشغوله ولما ردو الطريق زحمه على ما وصلت المطافى كان الولد الصغيير مات فى الحريقه
بس المطلوب انك تقول مين السبب فى موت الطفل
بس سهله مش كده حلوها بقا
اه على فكرة المفروض ان الغلطان واحد بس
كل الاشخاص والعناصر الموجودة والمشار اليها متهمين

هناك ٣١ تعليقًا:

ابو الحسن يقول...

الطفل هو المتهم

AMRO .O. ABDELHALIM يقول...

بحييك ياسمسم
الكلام فى غاية العمق
طبعا قصدك ان الاشيا بتترابط فى مسارها لكن فكرة المسؤلية وعدم وجود من يتحملها فكرة مرعبة فى حد ذاتها
الكل متهمون ؟ انا موافق على كدا
لو الكل قام بواجبه مكانش ممكن يحكم حياتنا هذا القدر من السلبية واللامبالاة
ثم ان الطفل المرحوم لايمكن يكون هو اللغلطان

مشربية يقول...

سمسم اولا الف مليون شكر علي زيرتك للبلوجز بتاعي
ثانيا: العيب ممكن يكون علي كيس الزبالة لان الزبالة جايةمن السجارة و السجارة اللي صناعها في الاصل زبال
الف مليون شكر و بالتوفيق الدائم

ولــــــــــو يقول...

اولا بوست اكتر من رائع
ثانيا انا شايف ان العيب مش ف أي حد منهم
والحل قاله واحد اسمه برايز ف فيلم ثقافي
برايز قال العيب مش فيكم العيب ف النظام
بس خلاص

تحياتي وتقديري

§a§a يقول...

همممممممممم

الطفل

همممممم

"عرستى " ايه الحل

أنا حر يقول...

الوحيد المسئول عن موت الطفل صاحب كشك السجاير اللي باع علبة السجاير اللي بسببها ولع المكان
تحياتي

Alaa يقول...

طيب الأول نكتب أسماء المشتبه فيهم بس عشان نبقى على نور

صاحب السيجارة

أو شركة تصنيع السجاير لأنهم لو مكنوش صنعوا سجاير مكنش دخن


شركة الكهربا اللي قطعت النور و خلته يطلع في البلكونة

يمكن مراته اللي منكده عليه و مش طايق يقعد معاها في الشقة و طلع البلكون

المهندس اللي صمم مكان منور البيت التاني في وش البلكونة

الولية أم قويق اللي رمت كيس الزبالة في المنور
و جزاه اللي مش عارف يحكمها

او الزبال اللي مش بيشيل الزبالة من المنور

أو صاحب البيت اللي مخلي واحدة بالشكل ده ساكنه عنده في البيت

المقاول اللي باني البيت و اللي كان بيسرق في الأسمنت

و مقاول التشطيبات اللي عامل تشطيبات البيت قابلة للاشتعال

الست اللي سايبه ابنها لواحدة , معندهاش قلب دي

الراجل اللي طلب المطافي , لانه لو كان طلب 911 في أمريكا كانوا وصلوا أسرع

أو المطافي اللي مش عاملين خطوط كفاية

و لا المصرية للاتصالات اللي خطوطها زفت

موكب السيد الوزير اللي كان معطل الطريق و عربية المطافي اتعطلت

بس هو الأكيد انه الولد هو السبب
مين قاله يتولد في مصر ؟؟؟؟؟؟

yasmina يقول...

طبعا كلهم المسؤولين عن اللي صار
ما عدا الطفل فهو البريء الوحيد والضحية الوحيدة
سلامي

alqassam يقول...

انا
هههههه

مدونة كسبان يقول...

بعد دراسه متفحصه
ومتمحصه
وبعد الإطلاع على أوراق التحقيق
وبعد جمع الإستدلالات والذى منه
نرى أن المسئول عن موت الطفل هو
الإهمال

Yasser Hussein يقول...

المسؤول من ترك القمامة في المنور

خالص تحياتي

عمرو غريب يقول...

بالطبع الاهمال

The Manager يقول...

ممممممم

جميل قوى البلوك والبوست خصوصا

والجرئم إللى زى دى - اعتقد- انه لا عقاب عليها فى الدنيا وكلهم براء , لكن فى الأخرة كلهم هيتعاقبوا ويتحاكموا كل واحد على قدر إهماله

وربنا يهديهم ويتوبوا :)

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

الاهمال ولو فى ايدى يبقى محاكمة

الناس الى فوق بجد حقارة اوى

Masry يقول...

الاستهتار و عدم المسئولية

رفعت الجلسة

semsem يقول...

ابو الحسن
-------
مش الطفل

المتوحد
------
هو دا اللى انا عاوزة اقوله بالظبت

مشربيه
-------
وليه منقلش اللى علم الراجل يشرب سجاير

ولو
----
هو فعلا العيب فى النظام بس انهى نظام

semsem يقول...

sasa
-----
الطفل الله يرحمه

انا حر
-----
وليه مش المصنع اللى صنع السجاير

علاء
----
عارف الفكرة فى ايه ان لو واحد بس من كل دول شاف شغله صح مكنش حصل اللى حصل

مدونه كسبان
-----------
لو الاهمال رجل لحكمنا عليه بالاعدام


ياسر حسين
---------
وليه مش الزبال اللى مشالش الزباله

semsem يقول...

the manager
--------
هما الناس اللى فوق دول مين ؟

اخر من الاخرين
------------
رفعت الجلسه
متهياله لسه المفروض ناس كتير تتحاكم
الفكرة تانى فى ان لو واحد بس هو اللى من كل دول شاف شغله ومعتمتد على غيرة كانت الكارسه محصلتش


فى الاخر انا عاوزة اعرف الراجل اللى رما السيجارة ليه مطفهاش قبل ما يرميها

momken يقول...

ياسمسم البوست حلو اوى ومر جدا الله يسمحك

فكرتينى ببرنامج من الجانى بتاع يوم الجمعه فى الاذاعه انا هقولك الجانى هو؟؟؟

اتصل ب سبعه سبعه واربيعين ميه وعشرين اذاعه

عازف الناى يقول...

اولا احييك يا سمسم تحيه خاصه

ثانيا واخيرا

الفساد ..الفساد..الفساد

هو سبب موت الطفل

reri يقول...

ههههههههه
إحترت
كل إجابتهم صح
بس أي واحده أصح
متهيألي الإهمال

سلاماااااااااااااات

محمد النقيب يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
الاجابة رقم واحد تونس
لا بجد صعب اوي نلاقي حد بس مش غلطان
ما عدا الطفل والمطافي
غير كده الكل غلطان ومهمل

shimaa mahdy يقول...

متشكرة أوى على زيارتك لمدونتى المتواضعة وأتمنى أنك تكررى الزيارة

وأعتقد أن الإجابة هى الإهمال، الطفل هو الوحيد البعيد عن الشبهات

تامر حسين يقول...

بص انا مش هعيش في دور الشيخ
بس انا من رايي ربنا هو الي اراد موته وهو الوحيد الي ليه الحق فيما يريد
وممكن يكون عبره فقط للكثير عشان اي ست متسيبش ابها وتنزل وتتعب وماله ده ابنها ولازم انها تتعب عشانه عشان هو يتعب عشانها لما يكبر
والي كان بيشرب سيجاره في البلكونه ميفتح ويشوف بيرميها فين
او علي الاقل يطفيها في السور يعني قبل ميرميها
ولا يبطل تدخين ويخلصنا من القصه دي اصلا ههههه
تحياتي ليك ومعلش طولت عليك

Ehab يقول...

بصي انا شايف ان احنا نجيب الموضوع من اساسه احسن اللي رمى السيجاره هو اللي مسؤل بس طبعا مش لوحده
هو مسؤل على قد رميته للسيجاره
من كام يوم وانا ماشي في الشارع واحد قاعد جوه المحل بتاعه وبيشرب سيجاره وفي اللحظه اللي بمر فيها رمى العقب على هدومي جايز فعلا مش قصده والموضوع صدفه بس لو كانت السيجاره دي جت في عيني تفتكروا انا كنت هاسكت اكيد كنت هاخليخيه يندم على التدخين اساسا
بس لو كل واحد عارف ان اللي بيعمله في عقاب عليه مش هيعمله من الأول ومكانش ده كله حصل
تحياتي على البوست الجميل
سلااااااااااااااااام

semsem يقول...

momken
-------
انا اتصلت محدش رد


تامر حسين
---------
معلش ليا تعليق بسيط
يعنى لو كل كارثه فى البلد قلنا عليه
قضاء وقدر
مكنش حد اتحاسب

تامر حسين يقول...

لا علي فكره انا مقصدتش تحليلها قانونيا
ولا علي اساس انها قضيه وانا القاضي
انا قلت نتكلم بالعقل لان القانون في بلدنا اكيد اكيد هيقولو قضاء وقدر ومش هيقولو تهمع القاء سيجاره في المنور
ولا انا غلطان

تامر حسين يقول...

سوري نسيت اكتب تحياتي
........تحياتي

3abdo me7tas يقول...

انتو عارفين الغلط فيه
الحياه دلوقتى هى السبب

islam يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا شايف إن المسئول الأول هو اللى رمى السيجارة ، لأن هو اللى كان السبب الرئيس فى موت الطفل

بالطبع هناك مسئولية لباقى الأشخاص ، لكنها مسئولية إعتبارية فى ما يخص موت الطفل
أما بشكل عام فهى مسئولية أساسية

أتفق مع المتوحد فى أن عدم تحمل المسئولية ، وعدم وضع قواعد صارمة وإتباعها من قبل النظام كل ذلك له دور ، لأنها سلسلة متتابعة الحلقات ومتداخلة كذلك

قصة جميلة بتلخص جانب مهم من واقعنا ( مفيش نظام ولا مسئولية)

لكن يبقى صاحب السيجارة هو المسئول الأول

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ياسمين حميد يقول...

أنا مع إسلام في أن المسؤول الرئيسي هو الذي رمى السيجارة دون أن يتأكد من أنه أطفأها. حتى لو لم يكن هناك زبالة، حتى لو لم يكن هناك طفل، ربما كانت السيجارة ستسقط على رأس أحدهم، أو ربما على ورقة جلبتها الريح. فمن يرمي سيجارة مشتعلة على الأرض هو المسؤول الأول والأخير عن النتائج